02-03-2018
Wszystko, co musisz wiedzieć o Toyocie Yaris GRMN
W ubiegłym roku Toyota po 17-letniej przerwie powróciła do startów na trasach Rajdowych Mistrzostwach Świata, a Yaris WRC skradł serce niejednego fana motoryzacji. Dzisiaj na ulice wyjeżdża samochód, który jest kolejnym owocem zaangażowania koncernu kierowanego przez Akio Toyodę w motorsport, czyli Toyota Yaris GRMN. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o najnowszym japońskim hot hatchu.
Hot hatch z Nürburgringu – historia Yarisa GRMN
Toyota Yaris GRMN to projekt na wskroś europejski. Jego historia zaczęła się na Starym Kontynencie, gdzie zrodził się pomysł stworzenia samochodu, tutaj również w 2015 roku skonstruowano pierwszy prototyp, a także udoskonalano konstrukcję. Europejskie pochodzenie auta ukryto również w jego nazwie, bowiem skrót GRMN oznacza „GAZOO Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”. To właśnie na Północnej Pętli Nürburgringu i otaczających go drogach publicznych najlepsi kierowcy testowi Toyoty razem z inżynierami dopracowywali sportowego hatchbacka. Historia Yarisa GRMN ma również japoński rozdział - samochód testowano na wyspie Hokkaido, gdzie sprawdzono zachowanie auta na śliskich, ośnieżonych drogach.
Silnik opracowany przy współpracy z Lotusem
Tworząc silnik do Yarisa GRMN Toyota postanowiła skorzystać z pomocy Lotusa. Taka decyzja była czymś naturalnym - Toyota od lat współpracuje z brytyjskim producentem, zaopatrując go w silniki. A Lotus ma może zaoferować bogate doświadczenie w opracowywaniu małych, sportowych aut i wyciskaniu ostatnich soków z motorów otrzymanych w przesyłkach od japońskiego producenta.
Dzięki połączeniu sił powstał silnik, który nadaje Yarisowi GRMN sportowe osiągi i niepowtarzalny charakter - 1,8-litrowa, 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka 2ZR-FE ze zmiennymi fazami rozrządu (Dual VVT-i), doładowana przez mechaniczny kompresor Magnusson Eaton, którego wirniki obracają się z prędkością przekraczającą 20 000 obrotów na minutę. Motor korzysta również z elementów układu zasilania w paliwo pochodzących z silnika V6, ma także powiększony kolektor dolotowy. Tak zestrojony silnik, wytwarzający moc 212 koni mechanicznych i moment obrotowy sięgający 250 Nm, współpracuje z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Umieszczenie podrasowanej jednostki w komorze silnikowej niewielkiego Yarisa było dla konstruktorów nie lada wyzwaniem. Musieli połączyć kompresor, układ chłodzenia oraz układ dolotowy powietrza w jeden kompaktowy zespół. Chłodnicę powietrza doładowującego, współpracującą z kompresorem oraz w chłodnicę oleju zamontowano przed chłodnicą cieczy. By odpowiednio rozplanować rozmieszczenie osprzętu silnika w ciasnej przestrzeni, przy jego projektowaniu skorzystano nawet z technologii druku 3D.
Sportowe zawieszenie i szpera
Oczywiście sportowe właściwości Toyoty Yaris GRMN nie kończą się na silniku. By okiełznać moc generowaną przez podrasowaną jednostkę i zapewnić pewność prowadzenia na najbardziej krętych drogach, w samochodzie zastosowano mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym uślizgu. Na tym nie koniec zmian - podwozie usztywniono dodatkowym profilem poprzecznym w komorze silnika, zastosowano również przedni stabilizator przechyłów o większej średnicy. Gruntownie zmodyfikowano zawieszenie, chociaż inżynierowie pozostali przy sprawdzonej konstrukcji - kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Yaris GRMN ma krótsze sprężyny, sportowe amortyzatory opracowane we współpracy z firmą Sachs i jest o 24 mm niższy niż jego mniej ekstremalna odmiana.
Z gwałtownym wytraceniem prędkości również nie będzie problemu, bo rozpędzonego Yarisa GRMN zatrzymają hamulce z rowkowanymi tarczami, wyposażone w czterotłoczkowe zaciski w kołach przedniej osi i jednotłoczkowe na tylnej. Średnica przednich tarcz wynosi 275 mm, zaś tylne mają 278 mm. Auto porusza się na 17-calowych obręczach firmy BBS wykonanych z lekkiego stopu. Każda z nich jest o 1,5 kg lżejsza niż standardowa aluminiowa felga. To zmniejsza masę nieresorowaną i sprawia, że auto lepiej trzyma się drogi. Za kontakt hot hatcha Toyoty z podłożem odpowiadają opony Bridgestone Potenza RE050 w rozmiarze 205/45 R17.
Nie tylko osiągi, ale i dźwięk
Yaris GRMN ma jeszcze jednego asa w rękawie - jest jednym z najlżejszych hot hatchów na rynku. Dzięki wadze wynoszącej w sumie 1135 kg i 212-konnemu silnikowi, stosunek mocy do masy wynosi w nim 1 KM na każde 5,35 kg konstrukcji. To sprzyja dobrym osiągom - auto może popisać się przyśpieszeniem, które od 0 do 100 km/h zajmuje 6,3 s. Taki wynik pozostawia w tyle wielu rywali z segmentu. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona – wynosi 230 km/h.
Posiadacze sportowego Yarisa nie będą narzekać również na brzmienie silnika. I w tym aspekcie najnowsze auto z linii GRMN ma dużo do zaoferowania. Samochód wyposażono w układ wydechowy opracowany na wzór tego zastosowanego w Yarisie WRC. Wprowadzone rozwiązania zredukowały ciśnienie zwrotne o 60%, poprawiając tym samym osiągi silnika. Całość jest zwieńczona jedną, centralnie umieszczoną końcówką, która razem z całkiem sporym skrzydłem w górnej części przypomina o rajdowych korzeniach auta. Dźwięk, jaki wytwarza wydech Yarisa GRMN można poznać oglądając poniższy film.
Cena i liczba egzemplarzy
Hot hatch Toyoty jest produkowany we Francji, w fabryce Toyota Motor Manufacturing France zlokalizowanej w Valenciennes. Auto powstaje na tej samej linii produkcyjnej, co zwykły Yaris. Silniki dostarcza inna fabryka Toyoty, zlokalizowana w walijskim Deeside. Yaris GRMN jest modelem mocno limitowany – liczba egzemplarzy, które trafią na europejski rynek wynosi zaledwie 400, natomiast 200 aut będzie dostępnych w Japonii pod nazwą Vitz GRMN. Na polskie drogi ma wyjechać 7 sztuk. Cena nowego hot hatcha wynosi 139 900 złotych, ale nie ma co śpieszyć się do salonów - wszystkie egzemplarze zostały już zarezerwowane. Toyota podkreśla, że produkcja odbywa się pod nadzorem najlepszych specjalistów, a każde auto przejdzie drobiazgowe procedury kontroli jakości, łącznie ze specjalną jazdą próbną.
Toyota Yaris GRMN – dane techniczne
Oto szczegółowe dane techniczne Yarisa GRMN.
SILNIK |
1.8 Dual VVT-i |
|
Kod silnika |
2ZR-FE |
|
Pojemność skokowa |
1 798 cm3 |
|
Typ |
rzędowy, 4-cylindrowy |
|
Układ zaworów |
DOHC 16-zaworowy z Dual VVT-i |
|
Układ paliwowy |
EFI |
|
Doładowanie |
sprężarka z wirnikiem typu Magnusson Eaton |
|
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) |
80,5 x 88,3 |
|
Stopień sprężania (:1) |
10,0 : 1 |
|
Maksymalna moc (KM/kW) |
212/156 @ 6 800 obr./min. |
|
Maksymalny moment obr. (Nm) |
250 @ 5 000 obr./min. |
|
Norma emisji spalin |
Euro 6(b) |
|
SKRZYNIA BIEGÓW |
|
|
Typ |
Manualna |
|
Liczba przełożeń |
6 |
|
OSIĄGI |
|
|
Stosunek masy do mocy (kg/KM) |
5,35 |
|
Maksymalna prędkość (km/h) |
230 (limitowana elektronicznie) |
|
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) |
6,3 - 6,5* |
|
ZUŻYCIE PALIWA (l/100) |
|
|
Średnie |
7,5 |
|
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
42 |
|
EMISJA CO2 |
|
|
Średnia (g/km) |
170 |
|
PODWOZIE |
|
|
Przednie zawieszenie |
Kolumny MacPhersona |
|
- sztywność sprężyny |
34,6 N/mm |
|
- amortyzatory |
Sachs Performance |
|
Średnica stabilizatora przechyłów (mm) |
26 mm |
|
Tylne zawieszenie |
Belka skrętna |
|
- sztywność sprężyny |
34,2 N/mm |
|
- amortyzatory |
Sachs Performance |
|
Układ kierowniczy |
Przekładnia zębatkowa, elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Przełożenie (:1) |
12,8 : 1 |
|
Pełny zakres |
2,28 |
|
Min. średnica zawracania opona/nadwozie |
10,2/11,0 |
|
Hamulce |
|
|
Przód (średnica x grubość mm) Tył (średnica x grubość mm) |
Wentylowane, rowkowane tarcze (275 x 25) Jednolite tarcze (278 x 9) |
|
WYMIARY ZEWNĘTRZNE |
|
|
Długość (mm) |
3 945 |
|
Szerokość (mm) |
1 695 |
|
Wysokość (mm) |
1 510 |
|
Rozstaw osi (mm) |
2 510 |
|
Rozstaw przednich kół |
1 465 |
|
Rozstaw tylnych kół |
1 455 |
|
Prześwit |
obniżony -24 mm względem bazowego auta |
|
Współczynnik oporu powietrza Cx |
0,312 |
|
BAGAŻNIK (dm3) |
|
|
Pojemność (siedzenia rozłożone) (VDA) |
286 |
|
WYMIARY WNĘTRZA (mm) |
|
|
Długość |
1 915 |
|
Szerokość |
1 420 |
|
Wysokość |
1 250 |
|
MASA (kg) |
|
|
Masa własna |
1 135 |
|
Masa całkowita |
1 545 |