26-01-2018
5 najważniejszych rzeczy, które musisz wiedzieć o Rajdzie Monte Carlo 2018
Kiedy po raz pierwszy wystartował najstarszy rajd na świecie i co ma wspólnego z Rajdem Polski? Kto odniósł najwięcej sukcesów w Rajdzie Monte Carlo? Jakie warunki czekają na kierowców? Kto zasiądzie w rajdówkach? Jakie auta będą pędzić po odcinkach specjalnych w tym roku? Odpowiedź na te pytania znajdziesz właśnie w tym tekście. Oto 5 najważniejszych rzeczy, które musisz wiedzieć o Rajdzie Monte Carlo 2018.
Można śmiało powiedzieć, że Rajd Monte Carlo jest już czymś więcej, niż tylko sportową rywalizacją
Historia Rajdu Monte Carlo
Rajd Monte Carlo zorganizowano po raz pierwszy w 1911 roku z inicjatywy Księcia Monako Alberta I. Początkowo nie miał on takiego charakteru jak dziś. Uczestnicy startowali z różnych zakątków Europy, a o wyniku decydowała m.in. prezencja samochodu. Prawdziwą sportową potyczką stał się dopiero po drugiej wojnie światowej, a w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata znalazł się jeszcze później, bo w 1973 roku i z małymi przerwami gości w nim do dziś. Ponad stuletnia historia sprawia, że Rajd Monte Carlo jest najstarszym obecnie organizowanym rajdem na świecie. Co ciekawe, w tej klasyfikacji zaraz za nim znajduje się, organizowany od 1921 roku, Rajd Polski.
Najstarszy rajd i najlepsi kierowcy
Rajd Monte Carlo to nie tylko najstarszy, ale również jeden z najbardziej prestiżowych rajdów na świecie. Nic więc dziwnego, że wiążą się z nim wielkie nazwiska. Zdecydowanym królem w tym gronie jest Sébastien Loeb, który w najstarszym rajdzie wygrywał aż siedem razy. Na drugim miejscu znajduje się rodak i imiennik Loeba, Sébastien Ogier. Aktualny mistrz świata pięciokrotnie zwyciężał w Rajdzie Monte Carlo – po raz pierwszy na najwyższym stopniu podium stanął w 2009 roku, wygrał również cztery ostatnie edycje zmagań. W najbliższy weekend ma szansę pobić ten wynik i jeszcze bardziej zbliżyć się do najbardziej utytułowanego kierowcy rajdowego w historii. Na kolejnych miejscach również nie brakuje znanych osobistości. W Rajdzie Monte Carlo czterokrotnie zwyciężał Walter Röhrl, znany z wieloletniej współpracy z Porsche. Tyle samo pucharów zdobył fiński kierowca, Tommi Mäkinen, który w tym roku już po raz drugi zawita na Lazurowe Wybrzeże jako szef zespołu Toyota Gazoo Racing WRT. Co ciekawe, trzykrotnie na najwyższym stopniu podium stawał aktualny zwycięzca Rajdu Dakar, Carlos Sainz.
Zmienne warunki na trasie
Górski teren i zima sprawiają, że prawdziwą wizytówką Rajdu Monte Carlo są zmienne warunki pogodowe. W dolinach zawodnicy rywalizują na suchym asfalcie, natomiast w wyżej położonych częściach trasy mogą niespodziewanie trafić na ubity śnieg lub krystalicznie czysty lód. Dużym utrudnieniem, ale i ciekawą atrakcją, są nocne odcinki, w czasie których nawigacja jest utrudniona, a dodatkowe reflektory LED okazują się niezbędnym wyposażeniem każdej rajdówki. Organizatorzy Rajdu Monte Carlo 2018 podkreślają, że tegoroczna trasa w 50% różni się od ubiegłorocznej. Tradycyjnie inaguracja odbyła się pod palmami, na Place du Casino w Monte Carlo. Następnie zawodnicy i ich ekipy przenieśli się na północ, do Francji, by tam walczyć z czasem na kolejnych odcinkach. Bazę rajdu zorganizowano w alpejskiej miejscowości Gap. Śródziemnomorska sceneria ponownie powita uczestników rajdu w niedzielę, kiedy powrócą do stolicy Monako na uroczyste wręczenie pucharów.
Ford Fiesta, Citroën C3, Hyundai i20 i Toyota Yaris na rajdowych trasach
W tym roku na rajdowych OS-ach ponownie zobaczymy cztery konstrukcje. Podobnie jak w poprzednim będą to Ford Fiesta WRC zespołu M-Sport World Rally Team, Hyundai i20 Coupe WRC ekipy Hyundai Shell Mobis WRT, Citroën C3 WRC w barwach Citroën Total Abu Dhabi WRT i Toyota Yaris WRC należąca do zespołu Toyota Gazoo Racing WRT. Wszystkie samochody pojadą na oponach oficjalnych dostawców w sezonie 2018 WRC - Dmacka, Michelina i Pirelli. Auta różnią się nieznacznie względem tych, które mogliśmy oglądać w ubiegłym roku. Na przykład, rozpoczynająca drugi sezon w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Toyota Yaris WRC zyskała nieco zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny i ulepszony układ chłodzenia.
Były mistrz Polski startuje w Rajdzie Monte Carlo 2018
Chociaż w stajniach wszystkich zespołów nie było rewolucji, w gronie kierowców nastąpiły istotne zmiany. Ott Tänak wraz z pilotem Martinem Järveoją opuścili zespół M-Sport i dołączyli do ekipy Toyota Gazoo Racing WRT. W rajdowej Fieście Tänaka zastąpią kierowcy Bryan Bouffier i Teemu Suninen. Bouffier, były mistrz Polski, wystartuje za kierownicą rajdowego Forda w czasie Rajdu Monte Carlo, a także w Rajdzie Włoch. W tym sezonie czeka nas również powrót wielkiej rajdowej legendy - do zespołu Citroena dołącza Sébastien Loeb. Francuz, z racji innych obowiązków, wystartuje tylko w kilku rundach WRC i w najstarszym rajdzie nie zobaczymy go za kierownicą.
Kierowcy WRC w sezonie 2018
Citroën Total Abu Dhabi WRT
Craig Breen
Khalid Al Qassimi
Sébastien Loeb
Mads Østberg
M-Sport World Rally Team
Sébastien Ogier
Elfyn Evans
Kris Meeke
Bryan Bouffier
Teemu Suninen
Toyota Gazoo Racing WRT
Esapekka Lappi
Jari-Matti Latvala
Ott Tänak
Hyundai Shell Mobis WRT
Andreas Mikkelsen
Thierry Neuville
Hayden Paddon
Dani Sordo
Zdjęcia: Toyota Gazoo Racing