GR News
GR News
GR News
Historia Toyoty w światowym motorsporcie

 

Historia Toyoty w światowym motorsporcie

Toyota jest często kojarzona z ekologicznymi i ekonomicznymi hybrydami, innowacyjnym napędem wodorowym czy z popularyzacją zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. I trudno się dziwić, bo dorobek koncernu w tym zakresie imponuje. Ale japońska marka może pochwalić się również bogatymi tradycjami w sportach motorowych. Oto historia startów Toyoty na światowych trasach, przedstawiona w telegraficznym skrócie.

Toyopet Crown w czasie Mobilgas Rally
Toyopet Crown to pierwsze auto, które reprezentowało japońskiego producenta na rajdowych szlakach

Rajdowy debiut w Australii

Starty Toyoty na rajdowych OS-ach rozpoczęły się 19 sierpnia 1957 roku. Tego dnia wystartował 19-dniowy, liczący 17 000 kilometrów, rajd Mobilgas Rally, którego trasa wiodła dookoła Australii. Japońskiego producenta reprezentowali na tej imprezie zawodnicy Kunio Kaminomura i Kojiro Kondo oraz Australijczyk Lindsay Hedley w roli pilota. Do mety poprowadzili samochód Toyopet Crown De Luxe, z 1,5-litrowym silnikiem o mocy 48 koni mechanicznych. Ostatecznie znaleźli się na niej na 47. pozycji, osiągając jednocześnie trzeci wynik wśród ekip zza granicy.

Toyota 2000GT
Toyotą 2000GT, autem niezwykle rzadkim, również stawano do wyścigowej rywalizacji 

Kolejne sportowe modele

Rok później Toypet Crown zatriumfował w japońskim rajdzie Yomiuri. Następne dziesięciolecie to starty w wyścigach. Toyota Sports 800 zwyciężyła grupę GT-1 w mistrzostwach Japonii w 1966 roku, a rok później wyścig na torze Suzuka wygrała niezwykła Toyota 2000GT, kojarzona przede wszystkim z filmami o Jamesie Bondzie.

Na początku grudnia 1970 roku w stolicy Japonii Toyota zaprezentowała Celicę (TA22/ TA-MQ). Już w momencie premiery było wiadomo, że ten samochód będzie reprezentował japońskiego producenta na trasach najsłynniejszych rajdów.

Toyota Celica 1600LT
Na modelu Celica 1600 LT zespół Toyota Team Europe opierał swoje rajdówki

Powstaje Toyota Team Europe

Toyota dopiero się rozkręcała. W 1972 roku w Londynie założono oficjalny dział sportowy marki, czyli Toyota Team Europe. Założyciele zaprosili do współpracy Ove Anderssona, kierowcę, który rok wcześniej wygrał rajd Monte Carlo. Pierwsze rajdowe auto – Celicę 1600GT – opracowano w Japonii. Następne samochody budował zakład Andersson Motorsport w Uppsali, który z czasem przeniósł się do Brukseli i został przejęty przez Toyota Team Europe. W tym samym sezonie auto prowadzone przez Ove Anderssona i Gerainta Philipsa w roli pilota zajęło dziewiąte miejsce w rajdzie Daily Mirror RAC, znanym dzisiaj jako Rajd Wielkiej Brytanii. Powodzenie Celiki na rajdowych OS-ach spowodowało, że klienci zaczęli interesować się wersją drogową auta. Samochód zdobył popularność również w Stanach Zjednoczonych, dzięki organizowanemu w okolicach Detroit rajdowi Press-on-Regardless.

Mikkola i Aho w Toyocie Corolli
W tym samochodzie Mikkola i Aho wygrali Rajd 1000 Jezior

Pierwsze zwycięstwo Toyoty w WRC

Również w amerykańskim rajdzie Toyota wystawiła swoją reprezentację. Wjazd za ocean opłacił się. To tutaj, w grudniu 1973 roku, Toyota zdobyła pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Corollę TE20 poprowadziło do triumfu dwóch Kanadyjczyków – Walter Boyce i Doug Woods. Dwa miesiące później Toyota Team Europe przeniosła swoją siedzibę ze stolicy Wielkiej Brytanii do Brukseli. Jeszcze w tym samym roku zespół dokonał kolejnego historycznego osiągnięcia. Hannu Mikkola i Atso Aho w Corolii Coupé z 180-konnym, 1,6-litrowym silnikiem, zwyciężyli w fińskim Rajdzie 1000 Jezior. Po raz pierwszy Toyota wygrała na Starym Kontynencie. Warto nadmienić, że załoga pokonała zawodników, którzy wystartowali autami wyposażonymi w większe silniki, o pojemności dwóch litrów.

Toyota Celica to królowa Rajdu Safari
Załoga Waldegård-Gallagher świętuje kolejne zwycięstwo w Rajdzie Safari

Celica królową Afryki

Później nadeszły kolejne sukcesy. W 1976 roku drugie miejsce w Rallye de Portugal Vinho do Porto zajęła załoga Andersson-Hertz w modelu Celica 2000 GT. Trzy lata później Toyota Team Europe ponownie zdecydowała się na przeprowadzkę, tym razem siedzibą zespołu stała się Kolonia. Następna dekada to okres hegemonii Celiki Twin-Cam Turbo, która dzięki czterem zwycięstwom w wyjątkowo trudnym Rajdzie Safari otrzymała przydomek „King of Africa”.

Lata 90. to okres rajdowych wyczynów Carlosa Sainza. Hiszpan zapisał się w historii Toyoty złotymi zgłoskami, zdobywając dwukrotnie tytuł Rajdowego Mistrza Świata za kierownicą Celiki GT-Four ST165. Dzięki świetnym wynikom Celica GT-Four ST185, Celica GT-Four ST205 i Corolla WRC stały się legendami rajdów.

Toyota Corolla WRC Rajd Argentyny
Corolla WRC, a za jej kierownicą Carlos Sainz 

Toyota wycofuje się z WRC

W 1999 roku, kiedy Toyota miała na koncie w sumie trzy tytuły Rajdowego Mistrza Świata Producentów, zespół wycofał się ze startów w WRC. W ciągu 27 lat, od 1972 do 1999 roku Toyota Team Europe zwyciężyła w rajdach 43 razy. Wszystko dzięki świetnym umiejętnościom takich zawodników jak Andersson, Sainz, Kankkunen i Auriol oraz profesjonalnej pracy cichych bohaterów z zaplecza technicznego.

Rezygnacja ze startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata nie oznaczało jednak końca przygody Toyoty z motorsportem. Toyota Team Europe przeobrażono w firmę Toyota Motorsport Germany GmbH, w całości należącą do japońskiego koncernu. W tym czasie załoga spółki składała się z 300 specjalistów, pochodzących z 17 państw na całym świecie. 

Przedsiębiorstwo zajęło się opracowywaniem wyścigowych bolidów, ale również specjalnych edycji drogowych aut. To tutaj powstał słynny bolid GT-One o oznaczeniu TS020 czy roadster MR2 W3. 

Toyota GT One auto z Le Mans
Wyścigowa Toyota GT One

Starty w Le Mans

Kolejny przełomowy moment w historii marki miał miejsce w 2002 roku - Toyota Prius stała się pierwszym samochodem hybrydowym, który otrzymał homologację FIA. Takim autem Nik Berg i Tim Bampton przejechali rajd z północnej Szwecji do wybrzeża Morza Czerwonego. Przyszło im pokonać w sumie osiem tysięcy kilometrów. Z biegiem czasu napęd hybrydowy zaczął pojawiać się w wyścigowych Toyotach. Korzystające z wypracowanych w ten sposób rozwiązań bolidy TS030 Hybrid, TS040 Hybrid i TS050 Hybrid reprezentowały Toyotę w słynnym, 24-godzinnym wyścigu Le Mans, dając punkty w kategorii LMP-1.

Samochody japońskiego producenta brały również udział w cyklach organizowanych za oceanem. W 2011 roku Toyota Camry wygrała rywalizację w Nationwide Series i Sprint Cup serii NASCAR

Yaris WRC w trakcie Rajdu Hiszpanii
Yaris WRC kontynuuje rajdową tradycję Toyoty

Powrót na rajdowe trasy

Na początku 2015 roku Akio Toyoda, prezydent Toyoty, ogłosił oficjalnie powrót marki do rajdowej rywalizacji. Z myślą o startach w Rajdowych Mistrzostwach Świata specjaliści z Toyota Motorsport GmbH przygotowali wyczynowe auto bazujące na miejskim hatchbacku – Yarisa WRC. Ekipa TOYOTA GAZOO Racing rozpoczęła starty w sezonie 2017. Już w tym samym roku pojawiły się pierwsze sukcesy. Jari-Matti Latvala poprowadził nową rajdówkę do zwycięstwa w Rajdzie Szwecji i Rajdzie Monte Carlo, a Esapekka Lappi zatriumfował nim w Rajdzie Finlandii.

Rajdowe i wyścigowe Toyoty kontynuują starty na asfaltowych torach i szutrowych odcinkach specjalnych, pisząc kolejne rozdziały historii marki w motorsporcie. Pozostaje jedynie czekać, jakie wyniki zaprezentują nam w czasie kolejnych rund i sezonów.