03-07-2024
Nowa Toyota GR Yaris z ulepszoną skrzynią manualną i szybką przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct
Nowa Toyota GR Yaris ma więcej mocy, udoskonalone podwozie i zawieszenie, przeprojektowane wnętrze z lepszą pozycją za kierownicą, ale jedną z najważniejszych zmian było wprowadzenie do oferty nowej, ośmiobiegowej skrzyni automatycznej GAZOO Racing Direct. Manualna skrzynia o sześciu przełożeniach także została udoskonalona.
Toyota GR Yaris to hot-hatch, który z miejsca zyskał status samochodu kultowego. Koncern wykorzystał doświadczenia rajdowego zespołu TOYOTA GAZOO Racing oraz odbył dziesiątki konsultacji z najlepszymi kierowcami rajdowymi i wyścigowymi, by nowy GR Yaris stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy.
Nowy GR Yaris otrzymał nową wersję turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika, który teraz ma większą moc (280 KM) i wyższy moment obrotowy (390 Nm), a także otrzymał nową, ośmiobiegową skrzynię automatyczną, która charakteryzuje się ultraszybkimi zmianami przełożeń. Poprawiono też podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą, by była jeszcze bardziej sportowa. Zawieszenie dostrojono, by zapewniało doskonałą przyczepność pracując w ekstremalnych warunkach. Dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory. Do podstawowego wyposażenia zostały włączone najważniejsze elementy pakietu Sport – dodatkowa chłodnica, intercooler z instalacją natrysku wody oraz zmodyfikowany wlot powietrza.
Automatyczna skrzynia GAZOO Racing Direct
Jedną z najbardziej fundamentalnych zmian w GR Yarisie jest możliwość wyboru automatycznej skrzyni biegów. Przekładnia GAZOO Racing Direct o ośmiu przełożeniach jest oferowana opcjonalnie. Auto nadal będzie w standardzie wyposażone w skrzynię manualną o sześciu przełożeniach.
W pracach nad nową skrzynią biegów największy nacisk położono na jak najkrótszy czas redukcji przełożeń. Jej oprogramowanie zostało tak dostosowane, by na bieżąco analizować użycie pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowa skrzynia automatyczna przewiduje, kiedy konieczna będzie zmiana przełożenia, żeby wybór biegu odpowiadał intencjom kierowcy i przypominał zachowanie profesjonalnego zawodnika.
Podczas testów na torze wyścigowym nowy automat w GR Yarisie umożliwił osiągnięcie lepszych czasów niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Doskonałe właściwości jezdne auta to także zasługa standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu. Inżynierowie GAZOO Racing testowali oprogramowanie oraz różne materiały, by uzyskać wysoką odporność na pracę w wysokich temperaturach, osiągając odpowiedni balans pomiędzy prędkością zmiany przełożeń a prowadzeniem.
Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna ma ciasno zestopniowane przełożenia. Auto korzysta też z nowego systemu kontroli momentu obrotowego oraz kompaktowego elektromagnesu liniowego o wysokiej czułości. Dzięki zastosowaniu wysoce odpornego na ciepło materiału w sprzęgle oraz dostrojeniu ustawień oprogramowania sterującego uzyskano ultraszybkie zmiany biegów. Zmiana przełożeń w położeniu D jest płynna, a funkcja predykcyjnego wyboru biegu idealnie dostosowuje się do intencji kierowcy. Za chłodzenie układu odpowiada instalacja chłodnicy płynu do automatycznej skrzyni biegów.
Nowa funkcja wyboru trybów jazdy – Sport, Normal, Eco, pozwala dostosować auto do codziennych potrzeb poprzez modyfikację ustawień wspomagania kierownicy, pracy układu klimatyzacji, reakcji na pedał przyspieszenia czy układu zegarów przed kierowcą. W samochodach z automatyczną skrzynią GAZOO Racing Direct dostosowuje się także sposób zmiany przełożeń. W trybie Sport zmiany są błyskawiczne, w trybie Normal oraz Eco zachowano odpowiedni balans. W trybie Sport zarówno w pozycji D, jak i M skrzynia zmienia przełożenia błyskawicznie. W zakresie od 4900 do 7200 obr./min. skrzynia dostarcza najwięcej sportowych wrażeń.
Sportowa skrzynia manualna o sześciu przełożeniach
Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing udoskonalili także skrzynię manualną, by dostosować ją m.in. do większej mocy silnika. Ulepszono układ sprzęgła, który otrzymał nowe dwumasowe koło zamachowe, a maksymalny moment obrotowy wzrósł z 360 do 390 Nm. Zmieniono także charakterystykę pracy sprzęgła, by dawało lepsze wyczucie podczas dynamicznego ruszania oraz sportowej jazdy. Dostosowano też działanie pedału sprzęgła ze stosunkowo dużą maksymalną siłą nacisku, która jest charakterystyczna dla aut sportowych.
Dostawy nowej Toyoty GR Yaris do europejskich klientów rozpoczną się latem 2024 roku.