27-02-2020
GR Yaris 2020 – to musisz wiedzieć o nowym hot hatchu 4x4 Toyoty
Rodzina sportowych samochodów Toyoty z oznaczeniem GR powiększa się. Do pokazanej w 2019 roku GR Supry dołącza nowy hot hatch 4x4. Prezentujemy najważniejsze informacje o nowym aucie - szczegóły dotyczące silnika GR Yarisa, jego osiągi, dane technicznie i ciekawe rozwiązania zastosowane w jego konstrukcji.
GR Yaris - silnik i dane techniczne
Silnik Toyoty GR Yaris to 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1618 cm3 z turbosprężarką. To najmocniejszy motor R3, jaki kiedykolwiek trafił pod maskę drogowego auta – moc GR Yarisa wynosi 261 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 360 Nm. Motor wyposażono w natrysk oleju wspomagający chłodzenie tłoków. Ponadto silnik GR Yarisa ma zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka ma 12 zaworów oraz konstrukcję DOHC (dwa wałki rozrządu w głowicy). W silniku Toyoty GR Yaris zastosowano układ pośredniego i bezpośredniego wtrysku paliwa D4S.
Dane techniczne GR Yarisa imponują. Przyspieszenie do setki hot hatcha Toyoty wynosi mniej niż 5,5 s, a prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) to 230 km/h. Samochód wyposażono w manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach, a także w klasyczny hamulec ręczny. Zgodnie z oficjalnymi danymi technicznymi GR Yarisa, za zatrzymywanie rozpędzonego auta odpowiadają hamulce z wentylowanymi, rowkowanymi tarczami o średnicy 356 mm z przodu oraz 297 mm z tyłu. Z przodu znalazły się 4-tłoczkowe zaciski, a z tyłu zaciski 2-tłoczkowe.
Hot hatch z napędem 4x4
Toyota GR Yaris dysponuje stałym napędem na cztery koła. To pierwsze sportowe auto Toyoty z napędem na obie osie od czasu zakończenia produkcji Celiki GT-Four w 1999 roku. Właśnie w hołdzie Celicom, które dały japońskiej marce wiele sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Świata, napęd 4x4 hot hatcha Toyoty otrzymał nazwę GR-Four.
Samochód wyposażono w mechaniczny układ z szybkim sprzęgłem rozdzielającym moment obrotowy trafiający na przednią i tylną oś. W ekstremalnych sytuacjach cały napęd może zostać przekazany na tylne lub przednie koła. Pracę systemu można dostosować dzięki wyborowi odpowiedniego trybu. W standardowym ustawieniu na koła przednie przekazywane jest 60% momentu obrotowego, ustawienie Track rozdziela go w równych proporcjach 50:50, a w trybie Sport aż 70% momentu obrotowego trafia na tylną oś. W odmianie z dodatkowym pakietem Circuit hot hatch 4x4 Toyoty dysponuje również mechanizmami różnicowymi Torsen na obu osiach.
Włókno węglowe i specjalna konstrukcja
Na świetne osiągi Toyoty GR Yaris składa się również niska masa auta, która wynosi 1 280 kg. Udało się ją uzyskać dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, takich jak aluminium oraz włókno węglowe. Stop aluminium znajdziemy w drzwiach, masce oraz pokrywie bagażnika. A z włókna węglowego został wykonany dach tego hot hatcha z napędem 4x4. Inżynierowie projektujący auto zwrócili również uwagę na odpowiedni rozkład masy. Silnik GR Yaris 2020 został przesunięty ku tyłowi auta, a akumulator znalazł się w bagażniku.
Toyotę GR Yaris zbudowano w oparciu o architektury znane z dwóch modeli japońskiego producenta. Z przodu samochód bazuje na platformie GA-B standardowej Toyoty Yaris nowej, 4. generacji. Natomiast z tyłu korzysta z konstrukcji GA-C z większej Corolli. Dzięki temu inżynierowie Toyoty mogli wyposażyć samochód w napęd 4x4 GR-Four oraz wielowahaczowe zawieszenie tylnej os. Z przodu znalazły się kolumny MacPhersona. A układ zawieszenie zostało oczywiście sportowo zestrojony.
Warto też zwrócić uwagę na dane techniczne GR Yarisa pod kątem wymiarów. Auto ma 3 995 mm długości i 1 805 mm szerokości, a jego rozstaw osi wynosi 2 558 mm. Co ciekawe, odległość między osiami jest o prawie 9 cm większa, niż w nowej Toyocie Suprze.
Sportowy charakter GR Yarisa 2020
W rzeczywistości wcale nie trzeba zagłębiać się w dane techniczne Toyoty GR Yaris 2020, by stwierdzić, że mamy do czynienia z rasowym autem sportowym. W odróżnieniu od zwykłego Yarisa hot hatch 4x4 Toyoty ma 3-drzwiowe nadwozie i sylwetkę przypominającą coupé. Dynamiczny charakter nadaje przede wszystkim nisko poprowadzona linia dachu, znajdująca się o 91 mm niżej, niż w zwykłym Yarisie.
W oczy rzuca się też potężna atrapa chłodnicy z przodu oraz szerokie tylne nadkola, które są efektem zastosowania innej platformy w tej części auta. Tu i ówdzie znalazły się również emblematy Gazoo Racing. Sportowego charakteru dodają ponadto obręcze kół o średnicy 18 cali z oponami o szerokości 225 mm.
Sportowy charakter odnajdziemy również we wnętrzu. Toyota postawiła na klasyczne zegary przedzielone cyfrowym wyświetlaczem. Na pedałach znalazły się aluminiowe nakładki. A kierownicę i nagłówki głębokich foteli ozdobiono logo GR.
Baza dla samochodu WRC
Toyota zdecydowała się na opracowanie tak szalonego auta, jakim jest hot hatch z napędem 4x4 na fali sukcesów odniesionych w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Japońska marka w 2017 roku powróciła do rajdowej rywalizacji z Yarisem WRC, a już w następnym sezonie wywalczyła mistrzostwo w kategorii producentów. W 2019 roku do listy sukcesów Japończycy dopisali mistrzostwo w klasyfikacji kierowców, zdobyte przez Otta Tanaka za kierownicą rajdowego Yarisa.
Toyota GR Yaris jest samochodem zbudowanym w oparciu o doświadczenia zdobyte w WRC. Nad samochodem pracował nie tylko sportowy dział Toyoty o nazwie Gazoo Racing, ale również ekipa Tommi Mäkinen Racing, odpowiedzialna za obsługę rajdowych Toyot Yaris WRC. Projektu osobiście doglądał dodatkowo Akio Toyoda, prezydent koncernu Toyota i zagorzały fan sportów motorowych. A GR Yaris 2020 ma być również bazą homologacyjną dla kolejnego Yarisa WRC.
Cena GR Yarisa
Nowa sportowa Toyota ma trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku. Cena GR Yarisa nie jest jednak jeszcze oficjalnie znana. Limitowany Yaris GRMN – poprzedni hot hatch Toyoty – kosztował około 140 tys. złotych. Mówi się, że cena Toyoty GR Yaris będzie utrzymana na podobnym poziomie. Nowa sportowa Toyota będzie powstawała w słynnej japońskiej fabryce Motomachi. To zakład, w którym produkowane były Toyota Supra poprzedniej generacji czy legendarny Lexus LFA. A obecnie powstaje w nim luksusowy grand tourer Lexus LC, a także wodorowa Toyota Mirai.
Z myślą o GR Yarisie Toyota zbudowała na terenie Motomachi nowy obiekt, przeznaczony specjalnie do produkcji samochodów sportowych z linii oznaczonej Gazoo Racing. Hot hatch 4x4 nie będzie powstawał na tradycyjnej taśmie montażowej, lecz w specjalnie zaprojektowanej, wielosekcyjnej przestrzeni. A za transport na jej obszarze będą odpowiadały zautomatyzowane pojazdy. Toyota przekonuje, że obiekty przeznaczone do produkcji modeli z linii GR są w stanie wytwarzać wiele typów niskoseryjnych modeli, bez ograniczania produktywności.
Według nieoficjalnych informacji Toyota zamierza wprowadzić na rynek kolejne modele z rodziny GR. Mówi się o Corolli w wersji hot hatch, a także sportowej odmianie crossovera C-HR. Pojawiają się również pogłoski o nowej Toyocie GT86 ze skrótem GR w nazwie.
Dane techniczne Toyoty GR Yaris 2020
SILNIK |
|
Typ |
R3 |
Umiejscowienie wałka rozrządu |
DOHC 12V z VVTi |
Typ wtrysku |
D4S - bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa |
Doładowanie |
Turbosprężarka |
Pojemność (cm3) |
1618 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) |
87,5 x 89,7 |
Stopień sprężenia |
10,5:1 |
Moc maksymalna KM (kW) |
261 (192) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) |
360 |
|
|
PRZENIESIENIE NAPĘDU |
GR-FOUR 4WD system |
Typ skrzyni biegów |
Manualna, 6-biegowa |
|
|
OSIĄGI |
|
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) |
6,7 (4,9) |
Prędkość maksymalna (km/h) |
230 (ograniczona elektronicznie) |
|
|
ZAWIESZENIE |
|
Przednie zawieszenie |
MacPherson |
Tylne zawieszenie |
podwójne wahacze |
Hamulce |
|
Przednie (średnica w mm) |
Wentylowane tarcze (356) |
Zaciski 4-tłoczkowe |
|
Tylne (średnica w mm) |
Wentylowane tarcze (297) |
Zaciski 2-tłoczkowe |
|
Opony |
Dunlop SP Sport MAXX050 |
Michelin Pilot Sport 4s |
|
Rozmiar opon |
225/40 R18 |
|
|
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) |
|
Długość całkowita |
3 995 |
Szerokość całkowita |
1 805 |
Wysokość całkowita |
1 460 |
Rozstaw osi |
2 558 |
Rozstaw kół przednich |
1 530 |
Rozstaw kół tylnych |
1 560 |
|
|
MASA (kg) |
|
całkowita (bez kierowcy) |
1 280 |
Zdjęcia: Toyota