GR News
GR News
GR News
Flota GR 2021 - co to za auta?

 

Flota GR 2021 - co to za auta?

Na całym świecie można kupić kilkanaście modeli Toyoty ze znaczkiem GR, ale ich szczegółowe oznaczenia są nieco inne. Czym się różnią Corolla GR Sport i C-HR GR Sport od GR Supry i GR Yarisa?

Toyota Gazoo Racing to motorsportowa marka japońskiego koncernu. Pod tym szyldem zespół startuje w rajdowych mistrzostwach świata, walczy o kolejne zwycięstwa w Le Mans 24h i mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych, rywalizuje też w Rajdzie Dakar. Ale Gazoo Racing to nie tylko auta wyczynowe. Symbol GR od 2017 roku możemy też zobaczyć w samochodach drogowych, ale te różnią się między sobą. I to znacznie.

Modele GR Sport
Auta z oznaczeniem GR Sport charakteryzują się pakietem stylistycznym, który sprawia, że wyglądają agresywniej i bardziej zadziornie. We wnętrzu nie brakuje akcentów nawiązujących do świata sportu - foteli, przeszyć, emblematów, czy nawet specjalnie zaprojektowanych grafik powitalnych wyświetlanych na ekranie przed kierowcą. GR Sport to dostępne jedynie w tej wersji elementy aerodynamiczne i wyjątkowe dla tych modeli wzory felg, a w niektórych autach także system aktywnego zawieszenia pojazdu AVS o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów.

W Polsce w wersji GR Sport oferowane są obecnie cztery kompaktowe modele – Toyota C-HR, Corolla Hatchback, Corolla Sedan oraz Corolla TS Kombi. Odmiana GR Sport należy do najbogatszych wersji wyposażenia w ofercie Toyoty, a jej znakiem rozpoznawczym jest dwukolorowe malowanie nadwozia. Wersja GR Sport jest dostępna wyłącznie z napędem hybrydowym. Modele C-HR, Corolla Hatchback i Corolla TS Kombi można kupić zarówno z dynamicznym układem hybrydowym o mocy 184 KM, opartym na silniku 2,0 l, jak i z oszczędnym napędem z silnikiem 1.8, który rozwija moc 122 KM.

Na świecie sportowy duch drzemie też w innych modelach. W RPA i Ameryce Południowej dostępny jest Hilux GR Sport, Rosjanie mogą zamawiać Camry GR Sport, Land Cruiser GR Sport oferowany jest w Rosji, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, gdzie gama GR Sport obejmuje też dwumiejscowego kabrioleta Copen, siedmiomiejscowego vana Noah oraz Priusa PHV. W ojczyźnie Toyoty dostępny jest również C-HR GR Sport.

Jeszcze więcej sportowych doznań dostarczają auta, w których symbol “GR” poprzedza nazwę modelu, czyli GR Supra, GR Yaris oraz nadjeżdżający GR 86. Pomysłodawcą serii jest Akio Toyoda, prezydent Toyoty i pasjonat sportów motorowych. Toyoda uczestniczy w pracach nad każdym sportowym samochodem marki, korzystając ze swoich umiejętności kierowcy testowego.

GR Supra
Toyota GR Supra była pierwszym globalnym autem sportowym, które powstało na bazie doświadczeń zdobytych w motorsporcie. Dwumiejscowe coupe z silnikiem montowanym z przodu, który napędza tylne koła w momencie premiery zrobiło furorę na całym świecie. Był to powrót legendarnego modelu do gamy Toyoty. Samochód został dopracowany w najmniejszym calu - począwszy od agresywnej stylistyki, przez układ jezdny i napędowy, po nacechowane sportem wnętrze.

GR Supra zadebiutowała na rynku w 2019 roku z trzylitrowym, sześciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem, który wytwarza 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Jednostkę napędową połączono z ośmiobiegową skrzynią automatyczną ZF. Napędzane na tył auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy. W 2020 roku do gamy dołączyła wersja z dwulitrowym silnikiem o mocy 258 KM i 400 Nm, a oba auta miały idealny balans pomiędzy precyzją prowadzenia oraz ponadprzeciętną stabilnością. Było to możliwe dzięki tzw. “złotej proporcji”, czyli stosunkowi rozstawu kół do rozstawu osi, który w przypadku GR Supry wynosi dokładnie 1,55. To do tych wymiarów dopasowano pozostałe elementy auta.

O wyjątkowości GR Supry świadczą też liczne limitowane serie. W 2019 roku Europie dostępne były A90 Edition, która powstała w liczbie 90 sztuk dla pierwszych europejskich klientów. Fuji Speedway Edition wprowadzała do gamy wersję 2.0 (powstało ich 200 sztuk), a w 2021 roku GR Suprę można było zamówić w ograniczonej do zaledwie 90 sztuk wersji Jarama Racetrack Edition w wyjątkowym kolorze Horizon Blue.

GR Yaris
O tym, że GR Yaris nie jest sportową wersją seryjnego Yarisa, lecz od początku zbudowanym samochodem sportowym, świadczy jego nietypowa platforma. Modułowa architektura TNGA pozwoliła połączyć przód subkompaktowej platformy GA-B, na której powstał Yaris, z tyłem kompaktowej płyty GA-C, na której zbudowano Corollę, Priusa i Toyotę C-HR. Dzięki temu samochód otrzymał napęd na cztery koła GR-FOUR, którego konstrukcja powstała we współpracy z kierowanym przez Tommiego Makinena zespołem Toyota Gazoo Racing World Rally Team i została dostrojona z udziałem kierowców WRC. W napędzie 4x4 zastosowano bardzo szybkie sprzęgło sterowane elektronicznie, które ułatwia uzyskiwanie najlepszej przyczepności.

Toyota GR Yaris to rajdówka dla każdego. 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1,6 l, połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, dostarcza 261 KM mocy oraz 360 Nm momentu i zapewnia przyspieszenie do setki w zaledwie 5,5 s. Maksymalna prędkość 230 km/h została ograniczona elektronicznie. Do tego dochodzi trzydrzwiowe nadwozie oraz czarny dach jest wykonany z włókna węglowego, którego kształt został dopracowany w tunelu aerodynamicznym, co zaowocowało obniżeniem go o 91 mm. Lekkie materiały jak aluminium zastosowano też w innych elementach nadwozia. Efekt? Bardzo niska masa 1280 kg i bardzo korzystny stosunek masy do mocy, który wynosi 4,9 kg/KM.

To auto, jakich na rynku już prawie nie ma. W perfekcyjny sposób łączy najnowocześniejszą technologię z mechanicznym prowadzeniem - manualna skrzynia biegów, a także klasyczny hamulec ręczny, który w momencie zaciągnięcia rozłącza napęd tylnej osi, sprawiają, że w GR Yarisie każdemu entuzjaście motorsportu serce bije szybciej. Co więcej, samochód z opcjonalnym pakietem sport wyposażony jest w dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen. Nazywanie go rajdówką nie jest więc na wyrost.

GR 86
W 2022 do rodziny GR dołączył trzeci model - GR 86. W kwietniu auto miało premierę online, w lipcu zaprezentowało się podczas kultowego już Goodwood Festival of Speed. Co to za auto? GR 86 to następca modelu GT86, kóry zachowa wszystkie kluczowe cechy poprzednika. To wciąż przyjemne, przystępne i łatwe w prowadzeniu sportowe coupe, które wynagradza zaangażowanie kierowcy w jazdę.

Samochód ma wciąż klasyczną konfigurację, w której motor znajduje się z przodu, a napędzane są tylne koła, ale otrzymał nowy, mocniejszy silnik typu bokser o pojemności 2,4 litra. Wymiary auta są niemal identyczne jak poprzednika, ale 50-procentowy wzrost sztywności skrętnej pomógł osiągnąć bardziej precyzyjne kierowanie i pewniejsze prowadzenie. Zawieszenie składa się z przednich kolumn MacPhersona oraz podwójnych wahaczy z tyłu. Skupiono się także na redukcji masy m.in. poprzez zastosowanie aluminium na dachu oraz w panelach karoserii, co pomogło uczynić z GR 86 najlżejsze czteromiejscowe auto w swojej klasie (prognozowana masa własna to 1270 kg).

Yaris GRMN - od niego wszystko się zaczęło
W styczniu 2017 roku w Rajdzie Monte Carlo zadebiutował Yaris WRC, a dwa miesiące później Toyota uczciła swój powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata, pokazując na targach w Genewie nowego hot hatcha Yarisa GRMN. Marka podkreślała, że nowy sportowy Yaris powstał pod okiem specjalistów Toyota Gazoo Racing, a spora część testów i prac rozwojowych została przeprowadzona na niezwykle wymagającym torze Nürburgring. Stąd zresztą pochodzi nazwa auta – GRMN to skrót od „Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”.

Hot hatch Yaris GRMN został opracowany na bazie Yarisa 3. generacji, ale pod maską znalazł się nietypowy, 212-konny silnik benzynowy 1.8 Dual VVT-i z kompresorem. W przeniesieniu momentu obrotowego o maksymalnej wartości 250 Nm pomagał mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu i precyzyjna, ręczna skrzynia o 6 biegach. Samochód otrzymał obniżone o 24 mm zawieszenie Sachs, sportowe hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami i opony o szerokości 205 mm na wyczynowych, kutych, 17-calowych obręczach BBS. Pojazd ważył poniżej 1200 kg i rozpędzał się do setki w 6,5 s, a współczynnik masy do mocy wynosił 5,35 kg/KM. Maksymalna prędkość to 230 km/h.

Sprzedaż Yarisa GRMN rozpoczęła się w lipcu 2017 roku i nie trwała długo, gdyż Toyota ograniczyła produkcję do 600 egzemplarzy. Z tej puli 400 aut trafiło do Europy, w tym siedem do Polski.