01-04-2020
Toyota szykuje sportową premierę. Nadjeżdża następca GT86. Co już wiemy?
Inna nazwa, większy silnik i nowa platforma oparta o architekturę TNGA. Następca Toyoty GT86 szykowany jest na drugą połowę 2021 i dołączy do coraz pokaźniejszej gamy, w której są już GR Supra oraz GR Yaris.
Toyota GT86 debiutowała na rynku w 2012 roku. Auto nazwą i konstrukcją nawiązywało do kultowej Toyoty AE86 i szybko zdobyło uznanie jako jedno z najlepszych aut sportowych w swojej kategorii cenowej. Jej największe atuty to świetne właściwości jezdne i potężna dawka radości za kierownicą. Nie dziwne, że auto zrobiło też karierę w motorsporcie. Toyota Motorsport GmbH przygotowało dwie wersje wyścigowe oraz wersję rajdową, a dla swoich klientów uruchomiło niezwykłą rywalizację Toyota Gazoo Racing Trophy.
Toyota GT86 poprzeczkę zawiesiła wysoko. Od 2019 roku inżynierowie japońskiego koncernu pracują już nad następcą, który na drogach ma się pojawić jeszcze w 2021 roku. Co już o nim wiemy?
To będzie kolejny GR?
Toyota GT86 w kolejnej odsłonie najprawdopodobniej zmieni nazwę. I nie powinno to dziwić. Toyota od kilku lat konsekwentnie buduje markę Gazoo Racing nie tylko w odniesieniu do motorsportu, ale i dla prawdziwie sportowych samochodów drogowych. W 2019 roku zadebiutowała Toyota GR Supra, która od marca dostępna jest też z nowym silnikiem 2.0. W 2020 roku gamę poszerzył GR Yaris - hot hatch z napędem na cztery koła do pierwszych klientów trafi pod koniec roku. I następnym reprezentantem linii GR ma być właśnie następca GT86. Wszystko wskazuje na to, że model będzie nazywał się Toyota GR86, by zachować nawiązanie do legendy AE86 i jednoznacznie określić sportowe konotacje samochodu.
Większy silnik i więcej mocy
Dwustukonny silnik boxer o pojemności dwóch litrów służy do napędu Toyoty GT86. Jej następca nadal będzie korzystał z jednostki typu boxer, której poziome położenie cylindrów pomaga w obniżeniu środka ciężkości, co ma pozytywny wpływ na prowadzenie auta. Nowa sportowa Toyota będzie miałą jednak większy silnik, który dodatkowo wspomoże jeszcze turbosprężarka. Spekuluje się o jednostce napędowej o pojemności 2,4 litra, która ma generować 250 KM oraz 375 Nm momentu obrotowego. Skrzynia biegów? Tak jak dotychczas ma być dostępna zarówno wersja manualna oraz automatyczna. Napędzane będą oczywiście tylne koła.
Tylnonapędowe TNGA
Prace nad podwoziem prowadzone są w zgodzie z założeniami platformy TNGA, ale dostosowanymi do tylnego napędu. To znak, że zachowane zostanie sportowe DNA auta - nisko osadzony środek ciężkości oraz wysoka sztywność nadwozia. Możemy się też spodziewać większej ilości miejsca we wnętrzu, na co powinni zwrócić pasażerowie tylnej kanapy w GR86. Nowe wnętrze, materiały, najnowocześniejsze technologie - to też będą wyróżniki nowego coupe Toyoty.
Kiedy premiera Toyoty GR86? Najprawdopodobniej w drugiej połowie 2021 roku.