GR News
GR News
GR News
TS050 Hybrid – niesamowity bolid Toyoty

 

TS050 Hybrid – niesamowity bolid Toyoty

Bolidy TS050 Hybrid zespołu Toyota Gazoo Racing odnoszą kolejne sukcesy w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych w kategorii LMP1. Pod ich poszyciem z włókna węglowego kryje się wiele nowoczesnych rozwiązań, które umożliwiają wyścigowym kierowcom Toyoty osiąganie najlepszych wyników.

Toyota TS050 i zespół Toyota Gazoo Racing
W czasie zmagań torowych o sprawność TS0505 Hybrid troszczy się zespół Toyota Gazoo Racing

Hybrydowy napęd bolidu TS050

W bolidach LMP1 wcześniejszych generacji – TS030 Hybrid i TS040 Hybrid – Toyota zastosowała, podobnie jak w drogowych hybrydach tej marki, silniki wolnossące. W TS050 zdecydowano się na wykorzystanie motoru turbodoładowanego. Sercem pojazdu jest 2,4-litrowy silnik V6 twin-turbo, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Taka konstrukcja sprawia, że 500-konna jednostka jest dostosowana do aktualnych wymagań FIA, ograniczających apetyty na paliwo o 7,5%.

Jak przystało na samochód hybrydowy, spalinowemu motorowi towarzyszą dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi. Elektryczne jednostki korzystają z energii zgromadzonej w litowo-jonowym akumulatorze. Jego pojemność to 8 MJ. W czasie hamowania silniki elektryczne pełnią rolę generatorów, doładowując ogniwo. Łączna moc hybrydowego układu wynosi 1000 KM. Dzięki tej spalinowo-elektrycznej współpracy samochód wyścigowy Toyoty zużywa o 10% mniej paliwa niż wcześniejsza wersja. Zespół napędowy jest dziełem Centrum Technicznego Higashi-Fuji, a dokładnie Działu Rozwoju Silników Sportowych.

Toyota TS050 widziana z tyłu
Nadwozie wyścigowej Toyoty opracowano z myślą o jak najlepszych właściwościach areodynamicznych

Ulepszony układ przeniesienia napędu i poprawiona aerodynamika

Ulepszenia wprowadzone w układzie napędowym TS050 Hybrid sprawiły, że inżynierowie stanęli przed zadaniem stworzenia sprawniejszego układu chłodzenia i zamontowania w samochodzie skrzyni biegów, która poradzi sobie z wyższym momentem obrotowym doładowanego silnika. Sięgnięto po siedmiobiegową przekładnię sekwencyjną i sprzęgło wielodyskowe niemieckiej firmy ZF. Kolejną istotną innowacją jest zastosowanie w sterowniku mocy tranzystorów z węglika krzemu. Zastąpiono nimi krzemowe tranzystory starszego typu. Wprowadzenie takiego rozwiązania pozwoliło zmniejszyć straty mocy i ograniczyć masę całego układu. Dzięki temu bolid zespołu Toyota Gazoo Racing jest bardziej dynamiczny i jednocześnie zużywa mniej benzyny.

Aby jeszcze bardziej ulepszyć aerodynamikę Toyoty TS050 Hybrid, konstruktorzy z zakładów Toyota Motorsport na nowo opracowali karoserię bolidu, wykonaną z kompozytowego włókna węglowego. Lepszy przepływ powietrza wokół pojazdu zapewniło również zamontowanie przedniego silnika elektrycznego w nowym miejscu. Przeprojektowano także zawieszenie. Bazujący na podwójnych wahaczach poprzecznych układ zapewnia teraz mniejsze zużycie ogumienia. To szczególnie ważne w przypadku wyścigów długodystansowych.

Toyota TS0505 w czasie wyścigu WEC na torze Fuji
Bolidy TS050 startują w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych w kategorii LMP1

Sukcesy Toyota Gazoo Racing

Toyota TS050 Hybrid oficjalnie zadebiutowała w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych 17 kwietnia 2016 roku, podczas pierwszej rundy sezonu, odbywającej się na brytyjskim torze Silverstone. Auto dojechało do mety na drugiej pozycji. Od tamtego czasu zawodnicy zasiadający za kierownicą najnowszego samochodu wyścigowego Toyoty odnieśli kilka istotnych sukcesów. W sezonie 2016 jeden z bolidów ukończył 24-godzinny wyścig Le Mans na drugiej pozycji, ten sam pojazd zajął również pierwsze miejsce na japońskim torze Fuji Speedway w ramach 6-godzinnego wyścigu serii WEC. W tegorocznych zmaganiach w ramach Mistrzostw Świata Wyścigów Długodystansowych bolidy Toyoty odnosiły zwycięstwa na torach Silverstone, SPA i Fuji. Co więcej, na obiektach w Belgii i Japonii udało im się zająć pierwsze dwa miejsca.