GR News
GR News
GR News
Toyota celuje w kolejny afrykański rekord

 

Toyota celuje w kolejny afrykański rekord

TOYOTA GAZOO Racing chce zdominować rywalizację w legendarnym Rajdzie Safari, jedynej afrykańskiej rundzie WRC. Trzy Toyoty GR YARIS Rally1 HYBRID staną w dniach 28-31 marca w Kenii do walki o komplet zwycięstw.

Rajd Safari powrócił do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w 2021 roku. Od tego czasu impreza zapracowała sobie na miano jednego z najtrudniejszych wyzwań w sportach motorowych, a zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) pokazał, że jest do niej dobrze przygotowany.

Kierowcy TGR-WRT Sébastien Ogier i Kalle Rovanperä odnieśli w rajdzie trzy zwycięstwa z rzędu. Toyota łącznie zwyciężała w Rajdzie Safari 11 razy, z czego 10 zwycięstw wywalczono w ramach WRC. Dodatkowo marka dwukrotnie zdobyła w rajdzie historyczne wyniki, zajmując w 1993 (Celica ST185 GT-Four) i 2023 (GR YARIS Rally1 HYBRID) miejsca od 1 do 4. Do tej pory żadnej innej marce w WRC nie udało się tego osiągnąć.

W tym roku zespół TGR-WRT wystawia ponownie silny skład trzech załóg, w którym każda ma na swoim koncie wiele miejsc na podium Rajdu Safari. Podwójny rajdowy mistrz świata Kalle Rovanperä, pilotowany przez Jonne Halttunena, wygrał imprezę w 2022 roku i zajął drugie miejsce w zeszłym roku. Obecny lider zespołu Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina, ma szansę dodać swoje nazwisko do listy zwycięzców rajdu po zajęciu drugiego i trzeciego miejsca w dwóch ostatnich edycjach. Kenia jest również szczęśliwym rajdem dla Takamoto Katsuty, pilotowanego przez Aarona Johnstona, który podczas Rajdu Safari zdobył swoje dwa pierwsze miejsca na podium w rundzie WRC w latach 2021 i 2022.

Rajd Safari 2024 powrócił do swojej pierwotnej daty na początku roku. Trzy poprzednie edycje w randzie WRC odbywały się w czerwcu. Zmiana daty może spowodować spore utrudnienia dla zawodników, bo marzec jest okresem z większymi opadami deszczu. Zwykle suche i pełne wszędzie wnikającego pyłu trasy mogą szybko zamienić się w głębokie błotniste kałuże, znane z wielu legendarnych zdjęć z historii WRC. "Rajd Safari to wydarzenie, na które zawsze czekamy z niecierpliwością. Teraz w Kenii jest pora deszczowa, więc istnieje spore ryzyko trudnych warunków. Kluczem do wygranej będzie rozsądek, a nie prędkość. Wszyscy nasi kierowcy pokazali, co trzeba zrobić, by wygrywać i chcielibyśmy zobaczyć kolejne zwycięstwo Toyoty ". - mówi Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Zmiany regulaminowe wprowadzone w tym roku, dodadzą do aut kolejny kultowy element z Rajdu Safari, tj. system snorkela, pozwalający bezpieczniej pokonywać głębokie przeszkody wodne, czy bardzo miękkie piaszczyste partie, bez obaw o uszkodzenie silnika. Podczas pierwszej szutrowej rundy WRC w sezonie zadebiutuje także zaktualizowany pakiet zawieszenia, mający na celu poprawienie osiągów i niezawodności rajdowych Toyot GR YARIS Rally1 HYBRID.

Zmiany wprowadzono nie tylko w regulaminach, ale także w trasie rajdu, która z 367 kilometrami odcinków specjalnych, będzie najdłuższą trasą we współczesnej historii Rajdu Safari.

Zawody rozpoczną się w czwartek 28 marca po południu startem honorowy w stolicy Kenii, Nairobi, po którym rozegrany zostanie odcinek super specjalny Kasarani.

Ze stolicy kraju, rajd przeniesie się w piątek na północny zachód w okolice jeziora Naishava, wokół którego rozegrane będą dwie pętle po trzy odcinki specjalne każda. Sobota będzie najdłuższym dniem rajdu, z sześcioma odcinkami specjalnymi wokół jeziora Elmenteita. Zawody zakończy oddzielnie punktowana niedzielna część rajdu z Power Stage Hell`s Gate.