GR News
GR News
GR News
TOYOTA GAZOO Racing rozpoczyna walkę o ósmy mistrzowski tytuł w WRC

 

TOYOTA GAZOO Racing rozpoczyna walkę o ósmy mistrzowski tytuł w WRC

W inaugurującym sezon 2024 Rajdzie Monte Carlo (25-28 stycznia) Toyota będzie bronić mistrzowskich tytułów w kategoriach kierowców, pilotów i producentów. W Monako wystartują trzy Toyoty GR YARIS Rally1 HYBRID, a o swoje dziesiąte zwycięstwo w tej imprezie będzie walczył ośmiokrotny rajdowy mistrz świata Sébastien Ogier.

Zespół Toyoty planuje mocne rozpoczęcie 51. sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). W trzech ostatnich latach kierowcy i piloci TOYOTA GAZOO Racing zdobywali hat-trick tytułów wśród producentów, kierowców i pilotów. Ambicją zespołu jest utrzymanie dominacji japońskiej marki w WRC oraz dalszy rozwój i ulepszanie modelu GR YARIS Rally1 HYBRID. “W ciągu ostatnich kilku sezonów odnieśliśmy kilka fantastycznych sukcesów i chcemy to kontynuować w 2024 roku. Spodziewamy się jeszcze większego wyzwania, a wywalczenie wszystkich tytułów będzie jeszcze trudniejsze. Głównym celem jest zdobycie mistrzostwa producentów po raz czwarty z rzędu, a jeśli uda nam się również zdobyć tytuły wśród kierowców i pilotów, będzie to naprawdę świetny bonus”. - mówi Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Rekordzista Monte Carlo
Do stałego składu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team w sezonie 2024, w postaci Elfyna Evansa i Takamoto Katsuty, dołączy Sébastien Ogier. Francuz jest najbardziej utytułowanym członkiem zespołu z ośmioma tytułami rajdowego mistrza świata i dziewięcioma wygranymi w Rajdzie Monte Carlo. Tegoroczna edycja rajdu po raz kolejny odbywa się w rodzinnym mieście Ogiera w Gap we francuskich Alpach, co po raz kolejny stawia go w roli głównego faworyta do wygranej. “Rajd Monte Carlo to jeden z najbardziej wymagających rajdów, a dobry wynik w nim potrafi dać bardzo dużo pewności siebie. Elfyn i Takamoto będą starali się jak najlepiej rozpocząć sezon, a występ Sébastiena na jego rodzimych trasach jest zawsze emocjonujący”. - dodaje Latvala.

Otwierający listę zgłoszeń do Rajdu Monte Carlo Elfyn Evans poprowadzi GR YARISA Rally1 HYBRID z nr 33, a na jego prawym fotelu zasiądzie tradycyjnie Scott Martin. Walijski kierowca po osiągnięciu w zeszłym roku drugiego wicemistrzowskiego tytuły z pewnością będzie chciał zdobyć we Francji maksymalną ilość punktów i odnieść swoje pierwsze zwycięstwo w tym rajdzie. Evans jest w tym sezonie liderem zespołu TOYOTA GAZOO Racing WRT i głównym pretendentem do mistrzowskiego tytułu wśród kierowców.

Takamoto Katsuta przechodzi z programu TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge na pełnoetatowe miejsce w składzie fabrycznego zespołu. Japończyk ma za sobą cztery starty w kategorii WRC i Rally1 w tym rajdzie, wszystkie ukończone na punktowanych miejscach.

Na trasach Rajdu Monte Carlo zabraknie w tym roku urzędującego mistrza świata Kalle Rovanpery, który po zdobyciu dwóch mistrzowskich tytułów będzie dzielił z Ogierem program startu w wybranych rundach WRC.

Zwycięska konstrukcja Toyoty
Przepisy techniczne WRC na sezon 2024 pozostały stabilne i nie wprowadzono większych zmian w samochodach. Pomimo tego GR YARIS Rally1 HYBRID otrzymał kilka udoskonaleń i zmian.

W zakresie mechaniki zoptymalizowano m.in. przebieg momentu obrotowego, by zwiększyć jego wartość w niskim zakresie obrotów silnika. Poskutkowało to szybszą reakcją i lepszą dynamiką auta przy niskich prędkościach.

W kwestii wizualnej auto otrzymało zupełnie nowe matowe czarne malowanie. Nosi ono nazwę "Speed" i reprezentuje filozofię zespołu "Hate to lose". Rajd Monte Carlo będzie pierwszą okazją do podziwiania nowego walecznego malowania Toyoty GR YARIS Rally1 HYBRID.

Zmiany w WRC
Podczas, gdy przepisy techniczne WRC pozostały bez zmian, wprowadzono radykalną zmianę w systemie punktacji mistrzostw na rok 2024. Nowe regulacje mającą na celu zwiększenie atrakcyjności ostatniego dnia zawodów.

Punkty za rajd będą teraz przyznawane na podstawie pozycji na koniec sobotniej części rywalizacji w skali 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Jednak, by je otrzymać, załogi muszą dotrzeć do mety rajdu w niedzielę. Za ten finałowy dzień prowadzona będzie osobna klasyfikacja i punktacja w skali 7-6-5-4-3-2-1. Utrzymano dotychczasowy format Power Stage, dzięki któremu będzie można zdobyć maksymalnie pięć dodatkowych punktów na ostatnim odcinku specjalnym.

Legendarny rajd
Pierwsza w sezonie runda tradycyjnie odbywa się podczas najstarszego i najbardziej znanego rajdu w kalendarzu WRC - Rajdu Monte Carlo. Rozgrywana na południu Francji impreza uważana jest za jedną z najbardziej wymagających ze względu na nieprzewidywalną pogodę. Na położonych wysoko w górach odcinkach specjalnych często występuje śnieg i gwałtowne oblodzenia. Kluczem do sukcesu jest prawidłowa strategia doboru opon do przewidywanych warunków oraz odrobina szczęścia.

Park serwisowy Rajdu Monte Carlo powraca do Gap, po dwóch latach spędzonych w Monako. Księstwo nadal będzie gospodarzem ceremonii startu w czwartek 25 stycznia po południu, po której zawodników czekają dwa nocne odcinki. W piątek 26 stycznia załogi pokonają trzy odcinki specjalne zlokalizowane na wschód od Gap, z których każdy zostanie przejechany dwukrotnie. Na sobotę przewidziano podobny format z trzema powtarzanymi odcinkami, tym razem na zachód od Gap. Do harmonogramu sobotniego etapu włączono odcinek Les Nonières, który po raz ostatni odbył się w 1997 roku.

Ostatni, niedzielny etap rozpocznie się w Gap od trzeciego przejazdu piątkowego odcinka La Bréole / Selonnet, po którym zawodnicy skierują się na pojedyncze przejazdy odcinków Digne-les-Bains / Chaudon-Norante i słynnego La Bollène-Vésubie / Col de Turini, który stanowić będzie Power Stage.

Nowe i wyjątkowe Toyoty GR Yaris
Podczas Rajdu Monte-Carlo zadebiutuje w WRC nowy model GR Yaris Rally2. W imprezie będzie można podziwiać cztery auta, wystawione przez cztery różne prywatne zespoły. W barwach Printsport GR Yarisa Rally2 poprowadzi Sami Pajari, Burton Racing przygotował auto dla Stéphane Lefebvre, ERACE WRT dla Bryana Bouffiera, a Teo Martín Motorsport dla Jana Solansa. Lefebvre, Bouffier i Solans będą zdobywać punktu do klasyfikacji rocznej WRC 2.” Nie możemy się doczekać, by zobaczyć GR Yarisa Rally2 w akcji. Po testach mamy duże zaufanie do tego samochodu, ale dopiero teraz, podczas zawodów, będziemy mogli zobaczyć jego prawdziwe osiągi i zebrać więcej informacji w celu dalszego rozwoju auta”. - mówi Latvala.

W czwartkowe popołudnie kibice WRC i fani sportowych aut z linii GR będą mieli wyjątkową okazję do zobaczenia edycji specjalnych GR Yarisa sygnowanych przez Sébastiena Ogiera i Kalle Rovanperę. Auta zostaną zaprezentowane o 14:45 na Casino Square w Monako, przed rozpoczęciem rajdu.