15-11-2023
TOYOTA GAZOO Racing celuje w zwycięstwo na koniec sezonu
Rajd Japonii zakończy niezwykle udany dla Toyoty sezon w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). W dniach 16-19 listopada na asfaltowych odcinkach specjalnych zaprezentują się aż cztery zwycięskie Toyoty GR Yaris Rally1 HYBRID.
TOYOTA GAZOO Racing, podobnie jak rok temu, pojawi się w Japonii z zapewnionym potrójnym mistrzowskim tytułem w WRC. Zespół zdobył siódme mistrzostwo świata producentów dla Toyoty już podczas wrześniowego Rajdu Chile. Z kolei Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen zdobyli drugi raz z rzędu tytuły Mistrzów Świata Kierowców i Pilotów podczas Rajdu Europy Centralnej pod koniec października. “Dobiega końca kolejny niesamowity sezon dla naszego zespołu. Teraz, gdy ponownie zapewniliśmy sobie wszystkie trzy tytuły, priorytetowym celem jest zwycięstwo w Rajdzie Japonii, który jest dla nas jedną z dwóch domowych imprez. W zeszłym roku udało się Takamoto zdobyć podium przed jego kibicami, ale tym razem wszyscy jesteśmy mocno zmotywowani, by odnieść sukces. Nie musimy się już martwić o mistrzostwo, więc nasze wszystkie cztery załogi mogą w pełni atakować i celować w zwycięstwo”. - mówi Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Podczas poprzedniej edycji rajdu faworytem do wygranej w rajdzie wśród kierowców Toyoty był Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Ostatecznie Brytyjczyk zajął piąte miejsce, co wystarczyło do zapewnienia mu wicemistrzowskiego tytułu na koniec sezonu. Evans i Martin znajdują się w tym roku w trochę mniej komfortowej sytuacji. Duet ma 7 punktów przewagi nad kolejną w klasyfikacji załogą, co oznacza, że w zależności od wyniku rywali muszą być albo przed nimi, albo tuż za nimi. Kluczowe w tej rozgrywce mogą się okazać punkty bonusowe za Power Stage. “Rajd Japonii będzie ważny zarówno dla mnie, jak i dla całego zespołu. Zdecydowanie nie jest to łatwy rajd, ale chcemy zakończyć sezon na jak najwyższym poziomie. W zeszłym roku do samego końca liczyliśmy się w walce o zwycięstwo i mamy nadzieję, że tym razem dowieziemy wygraną do mety”. - mówi Elfyn Evans.
Załoga drugiej Toyoty GR Yaris Rally1 HYBRID - Rovanperä oraz Halttunen - nie musi już walczyć o każdy punkt i ryzykować, ale fiński duet z pewnością chciałby zapisać na swoje konto pierwszą wygraną w Rajdzie Japonii i pomóc Evansowi oraz Scottowi w walce o wicemistrzostwo.
W Japonii zobaczymy zespół TOYOTA GAZOO Racing w pełnym składzie. Do Takamoto Katsuty, pilotowanego przez Aarona Johnstona, dołączy Sébastien Ogier, pilotowany przez Vincenta Landaisa. Japończyk startujący przy wsparciu programu TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge w zeszłym roku stanął na trzecim stopniu podium w domowym rajdzie i przed swoją publicznością będzie chciał zaprezentować się z jak najlepszej strony. Z kolei Francuz ma już w tym sezonie trzy zwycięstwa na swoim koncie (Rajd Monte Carlo, Rajd Meksyku, Rajd Safari) i z pewnością nie odpuści walki o wygraną w Kraju Kwitnącej Wiśni.
Rajd Japonii rozgrywany jest na wymagających asfaltowych drogach w górach prefektur Aichi i Gifu, w pobliżu miasta Nagoja. Większość odcinków specjalnych składa się z wąskich i bardzo technicznych partii w górskich lasach, na których ciągle zmienia się przyczepność. “Rajd Japonii jest bardzo trudny. Choć to drugi z rzędu rajd na asfalcie, to drogi w Japonii bardzo różnią się od tych w Europie Środkowej. Bez możliwości organizacji testów przed rajdem, musimy dobrze trafić z ustawieniami samochodów”. - dodaje Latvala.
Park serwisowy Rajdu Japonii będzie zlokalizowany na Toyota Stadium. W tym roku, oprócz ceremonii startu i mety, będą na nim również rozgrywane trzy odcinki specjalne, na rozpoczęcie rajdu oraz na zakończenie piątkowej i sobotniej części rywalizacji.
Najdłuższy etap rajdu odbędzie się w piątek 17 listopada z dobrze znanymi trzema odcinkami specjalnymi o długości ponad 133 km. Odcinki zlokalizowane na północ od Toyota City zostaną przejechane dwukrotnie, z wieczornym finałem etapu na Toyota Stadium.
W sobotę 18 listopada rywalizacja przeniesie się na południe, w okolice Okazaki, gdzie popołudniową strefę montażu opon poprzedzi pokonywany dwukrotnie odcinek super specjalny. Dwie poranne górskie próby górskie zostaną powtórzone także po południu przed kolejnymi odcinkami specjalnymi w pobliżu Shinshiro i powrotem na Toyota Stadium.
Rajd zakończy sześć odcinków specjalnych rozgrywanych w niedzielę 19 listopada, zlokalizowanych na północny wschód do Nakatsugawy, gdzie kolejna strefa montażu opon podzieli etap na dwie pętle po trzy odcinki specjalne.