GR News
GR News
GR News
Toyota z potrójną mistrzowską koroną w WRC

 

Toyota z potrójną mistrzowską koroną w WRC

Kalle Rovanperä i Jonne Halttune podczas Rajdu Europy Centralnej zapewnili sobie drugie z rzędu mistrzostwo świata WRC wśród kierowców i pilotów. Załoga GR Yarisa Rally1 HYBRID zdobyła tym samym komplet mistrzowskich tytułów dla Toyoty.

Dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing to już piąty rok z rzędu, w którym załoga jeżdżąca Yarisem zdobywa mistrzostwo wśród kierowców i pilotów oraz trzeci z hat-trickiem tytułów po wywalczeniu mistrzostwa świata producentów już w poprzedniej rundzie - Rajdzie Chile.

Drugie miejsce w przedostatniej rundzie WRC 2023 - Rajdzie Europy Centralnej - wystarczyło załodze Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen do zdobycia mistrzostwa. Jest to ich siódme w tym sezonie podium, z trzema wygranymi rajdami i co najważniejsze, ukończonymi w pierwszej czwórce wszystkimi z dwunastu rozegranych rund. “Czuję ulgę, ponieważ walka o tytuł zawsze jest dużym obciążeniem. Uważam, że ten rok był trudniejszy, ale jestem z niego naprawdę dumny i myślę, że był dla mnie bardziej udany niż pierwszy. Wielkie podziękowania dla Jonne i całego zespołu, a także dla wszystkich, którzy nas wspierają” - mówił na mecie Kalle Rovanperä.

Rovanperä rok temu uzyskał tytuł najmłodszego w historii Rajdowego Mistrza Świata, a w tym sezonie 23-latek z Finlandii został szóstym kierowcą w historii WRC, któremu udało się zdobyć dwa tytuły.

Zespół TOYOTA GAZOO Racing przystąpił do pierwszej edycji Rajdu Europy Centralnej w komfortowej sytuacji, bo już tylko Rovanperä i Halttunen oraz druga załoga w Toyocie GR Yaris Rally1 HYBRID z nr 33 w składzie Elfyn Evans i Scott Martin liczyła się w walce o mistrzostwo. Z 31 punktami na koncie, Rovanperä i Halttunen nie mogli być wyprzedzeni przez Evansa i Martina, aby zapewnić sobie tytuł już na rundę przed końcem sezonu. Fiński duet mocno rozpoczął pierwszy pełny dzień rajdu, wygrywając w piątek cztery z sześciu odcinków na wymagających, mokrych asfaltowych drogach w Czechach. Dało im to prowadzenie w rajdzie po pierwszym dniu i 47,2 sekundy przewagi na Evansem i Scottem.

W sobotę rajd przeniósł się do Austrii, ale warunki nadal pozostawały trudne. Rovanperä i Halttunen na jednym z porannych odcinków specjalnych zaliczyli obrót i stracili cenne sekundy, ale byli w stanie kontynuować jazdę. Jadący na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej Evans i Martin nie mieli tyle szczęścia, wypadając z drogi na 11. odcinku specjalnym. Uszkodzenia auta były na tyle duże, że brytyjska załoga nie mogła już kontynuować jazdy tego dnia.

Evans i Martin wrócili na trasę w niedzielę z szansą na zdobycie jeszcze cennych punktów za Power Stage, ale Rovanperä i Halttunen potrzebowali już tylko dojechania do mety na wysokiej pozycji, by zdobyć tytuł. Mając na uwadze sytuację w tabeli punktowej i bardzo zdradliwe warunki na śliskich drogach, Finowie przyjęli ostrożną strategię. Ostatecznie załoga Toyoty GR Yaris Rally1 HYBRID z nr 69 bezpiecznie ukończyła rajd na wystarczającym drugim miejscu. “To były zawody z jednymi z najtrudniejszych warunków, jakie mieliśmy od dłuższego czasu. Zachowaliśmy jednak zimną krew i trzymaliśmy się naszego planu. Musieliśmy wykorzystać naszą pozycję startową w piątek, co nam się udało. Kiedy Elfyn wypadł z trasy, stało się jasne, że nie musimy już walczyć o zwycięstwo w rajdzie, ponieważ mieliśmy ważniejszy cel, do którego dążyliśmy. Teraz zamierzam już tylko cieszyć startem w Rajdzie Japonii". - dodał Rovanperä.

Załoga trzeciej Toyoty GR Yaris Rally1 HYBRID z nr 17 w składzie Sébastien Ogier i Vincent Landais zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej po pechowej piątkowej części rajdu, z łącznie czterema wygranymi odcinkami specjalnymi na koncie.

Takamoto Katsuta i Aaron Johnston w czwartej Toyocie GR Yaris Rally1 HYBRID z nr 18 skompletowali pierwszą piątkę rajdu. Załoga zaliczająca kolejny start w ramach programu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Challenge pokazała duże postępy i szybszą jazdę na wymagających odcinkach specjalnych w Czechach, Austrii i Niemczech.

Wiceliderzy WRC Elfyn Evans i Scott Martin wygrali kończący rajd Power Stage, doliczając 5 punktów do rocznej klasyfikacji. Brytyjska załoga przed ostatnią rundą w sezonie Rajdem ma tylko 7 punktów przewagi na trzecią załogą i będzie musiała bronić wicemistrzostwa.

Sezon 2023 zakończy się dla TOYOTA GAZOO Racing na rodzimych drogach podczas Rajdu Japonii w dniach 16-19 listopada. Impreza powróciła do kalendarza WRC w zeszłym roku i rozgrywana jest na wymagających asfaltowych drogach w górach prefektur Aichi i Gifu, wokół parku serwisowego w Toyota City niedaleko Nagoi.

Wyniki Rajdu Europy Centralnej 2023:
1. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2h52m39.9s
2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +57.6s
3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m52.8s
4. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m08.6s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m48.3s
6. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3m06.3s
7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4m22.3s
8. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +11m35.8s
9. Nicolas Ciamin/Yannick Roche (Škoda Fabia RS Rally2) +11m53.1s
10. Pierre-Louis Loubet/Benjamin Veillas (Ford Puma Rally1 HYBRID) +12m04.3s

31. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +39m58.2s