GR News
GR News
GR News
Dominacja Toyoty w Rajdzie Monte Carlo! Ogier z rekordem

 

Dominacja Toyoty w Rajdzie Monte Carlo! Ogier z rekordem

Sezon WRC dla Toyota Gazoo Racing lepiej nie mógł się zacząć. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia wygrali Rajd Monte Carlo po raz ósmy w karierze, a w sumie cztery załogi w Yarisach WRC dojechały w najlepszej szóstce najbardziej nieprzewidywalnego rajdu w kalendarzu.

Impreza na drogach wokół Monte Carlo po raz kolejny była tak wymagająca jak się tego spodziewano. Dodatkową trudnością był start na nowych oponach Pirelli, a także zmiany w harmonogramie wymuszone przez pandemię, które oznaczały jazdę jeszcze przed świtem. Francuski duet w tych trudnych warunkach potwierdził swoją klasę. Wygrał aż osiem odcinków specjalnych, a od dziewiątej próby do samej mety nie wypuścił prowadzenia w rajdzie z rąk.

Ogier i Ingrassia udowodnili, że są specjalistami od Rajdu Monte Carlo. Tegoroczny triumf był ich ósmym w karierze, co czyni ich samotnymi rekordzistami wszech czasów. Była to także ich 50. wygrana w karierze w WRC, czym plasują się na drugim miejscu w historycznych tabelach. Dla Toyoty to też wyjątkowe zwycięstwo, bo Yaris WRC po raz pierwszy okazał się najszybszą rajdówką w tej imprezie. Samochód japońskiej marki wygrał Rajd Monte Carlo czwarty raz, równo 30 lat po pierwszym triumfie z 1991 roku.

“Idealny początek sezonu. Jako dzieciak marzyłem o startach w tym rajdzie. Ten rekord znaczy dla mnie więcej niż jakikolwiek inny, dlatego tak wzruszyłem się na podium. Yaris WRC był w ten weekend fantastyczny. Czułem się w nim bardzo dobrze. Cieszę się, że zdecydowałem się na kolejny rok startów. To fantastyczny zespół, bardzo im dziękuję” - powiedział siedmiokrotny mistrz świata.

Pełna pula dla Yarisa WRC

Ale nie tylko Francuzi błyszczeli za kierownicą Yarisa WRC. Dla całego zespołu Toyota Gazoo Racing był to więcej niż udany rajd. Wszyscy trzej kierowcy fabrycznej ekipy byli liderami rajdu, a do tego wygrali 14 odcinków specjalnych. Na dodatkowo punktowanym Power Stage’u, który kończył rajd, zajęli trzy najwyższe lokaty, co od tego sezonu ma jeszcze większe znaczenie - punkty przypisywane są także producentom. To dlatego zespół zgarnął komplet punktów i prowadzi w mistrzostwach świata z przewagą aż 22 “oczek”.

“Jestem bardzo dumny z zespołu, to fantastyczny wynik. Mamy wspaniały zespół i najlepszych kierowców. Trudno o lepszy początek sezonu” powiedział Latvala, który na stanowisku zastąpił Tommiego Mäkinen.

Elfyn Evans i Scott Martin w zeszłym roku w Yarisie WRC po raz pierwszy dojechali na podium Rajdu Monte Carlo, w tym sezonie wspięli się o stopień wyżej. To ich najwyższa lokata w tej niesamowicie trudnej imprezie w karierze. Do tego, byli jedynym duetem, który nawiązał walkę z mistrzami świata. Przebita w niedzielę opona sprawiła, że Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen ostatecznie finiszowali na czwartej pozycji, co i tak jest ich najlepszym wynikiem w Monte Carlo.

W czwartym Yarisie WRC z trasą rajdu mierzył się Takamoto Katsuta pilotowany przez Dana Barritta. Japończyk bierze udział w TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge Program, w sezonie 2021 pojedzie w pełnym cyklu mistrzostw świata. Sezon zaczął się dla niego bardzo dobrze - szóste miejsce na koniec rajdu jest jego najlepszym wynikiem w dotychczasowej karierze.

Kierowcy do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata wrócą za miesiąc. W dniach 26-29 lutego zaplanowano Arctic Rally Finland, który zastąpił Rajd Szwecji w roli imprezy zimowej. Bazą rajdu będzie Rovaniemi, czyli stolica najbardziej wysuniętego na północ regionu Finlandii, a rywalizacja będzie toczyć się na oblodzonych i zaśnieżonych drogach za kołem podbiegunowym.

Wyniki Rajdu Monte Carlo:

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2h56m33.7s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +32.6s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m13.5s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +2m33.6s
5. Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +3m14.2s
6. Takamoto Katsuta/Dan Barritt (Toyota Yaris WRC) +7m01.3s
7. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (Škoda Fabia Rally2 evo) +7m23.6s
8. Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta WRC) +8m21.1s
9. Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Ford Fiesta Rally2) +9m15.8s
10. Eric Camilli/François-Xavier Buresi (Citroën C3 Rally2) +10m41.0s