07-12-2020
Sebastien Ogier w Yarisie WRC mistrzem świata
TOYOTA GAZOO Racing dodała do listy swoich rajdowych trofeów kolejne mistrzostwo WRC. Startujący Yarisem WRC Sébastien Ogier oraz pilot Julien Ingrassia zostali mistrzami w klasyfikacji kierowców i pilotów po zwycięstwie w Rajdzie Monzy. To już siódmy tytuł rajdowego mistrza świata Ogiera i szóste mistrzostwo kierowców w dorobku Toyoty.
Ogier zdobył tytuł w swoim pierwszym sezonie startów w barwach TOYOTA GAZOO Racing. Francuz jest piątym kierowcą w ostatnich 30 latach, który został mistrzem WRC za kierownicą Toyoty. Poprzedni sezon na pierwszym miejscu zakończył Ott Tänak, jeżdżący wówczas Yarisem WRC.
Z powodu pandemii koronawirusa to był sezon inny niż wszystkie. Ogier o mistrzostwo walczył z kolegą z zespołu Elfynem Evansem, a ich rywalizacja trwała do ostatniej rundy, która w tym roku wyjątkowo odbyła się w Monzy. Rajd okazał się niesamowitym wyzwaniem – kierowcy w piątek i w niedzielę ścigali się po zmiennych nawierzchniach na terenie legendarnego toru wyścigowego, a jazdę utrudniał padający deszcz. W sobotę wyruszyli na górskie drogi na północ od Bergamo, gdzie zastały ich prawdziwie zimowe warunki.
Ogier wykorzystał szansę
Evans, który wygrał w tym roku w Szwecji i Turcji, był faworytem do mistrzostwa. Przed finałem sezonu miał 14 punktów przewagi nad Ogierem, a jeszcze w sobotę jechał na pozycji gwarantującej mu tytuł. Jednak na 11. odcinku specjalnym na wyjątkowo śliskiej nawierzchni zsunął się z drogi i jego szanse na mistrzostwo stopniały niemal do zera. Do rywalizacji wrócił w niedzielę ze sporymi stratami czasowymi, ale mógł tylko liczyć na pech rywali.
Ogier przejął inicjatywę. Jeszcze w sobotę objął prowadzenie w rajdzie – zaśnieżone górskie drogi to jego naturalne środowisko, a warunki przypominały te z Rajdu Monte Carlo, który Ogier wygrywał już siedmiokrotnie. Przed ostatnimi trzema odcinkami specjalnymi, które rozgrywano na torze Monza, miał 17,8 sekundy przewagi. W niedzielę Francuz wystrzegał się błędów, ostatni odcinek specjalny przejechał bez zbędnego ryzyka i wygrał z przewagą 13,9 sekundy.
„To był niesamowity weekend pełen wyzwań. Zdawaliśmy sobie sprawę, że tylko zwycięstwo może dać nam tytuł. Oczywiście, to co przydarzyło się Elfynowi, miało dla nas ogromne znaczenie. Przykro mi z jego powodu, bo pojechał świetny sezon. To mój siódmy tytuł, ale ma on też duże znaczenie dla zespołu i bez TOYOTA GAZOO Racing bym go nie zdobył. Dziękuję bardzo i już nie mogę się doczekać sezonu 2021” – stwierdził Ogier.
Gratulacje od Akio Toyody
Ceremonia wręczenia pucharów odbyła się na podium nad prostą startową Toru Monza. Do Ogiera i Ingrassii dołączył Tommi Mäkinen, który po raz ostatni odebrał puchar. Fin od stycznia 2021 roku przestaje być szefem rajdowego zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Obejmie nową funkcję doradcy w dziedzinie sportów motorowych w Toyota Motor Corporation.
„To wspaniałe uczucie, bo nasi kierowcy zajęli dwa pierwsze miejsca na koniec sezonu. Wszystkie nasze załogi miały świetny sezon. Siódmy tytuł Sébastiena to niesamowite osiągnięcie i cieszę się, że dokonał tego w naszym aucie” – stwierdził Mäkinen.
Gratulacje zwycięzcom złożył także Akio Toyoda, prezes Toyota Motor Corporation. „Gratuluję Sébastienowi i Julienowi zwycięstwa na Monzy i tytułu mistrzowskiego. Dziękuję, że wybraliście nasz zespół i się z nami ścigacie. Niestety, nie zdobyliśmy tytułu wśród producentów. Dziękuję wszystkim naszym kierowcom, pilotom, mechanikom, inżynierom, a także innym pracownikom. Dziękuję też Tommiemu. Jestem bardzo wdzięczny za to, czego dokonał” – powiedział Toyoda.
Udany sezon w Yarisach WRC
W klasyfikacji kierowców i pilotów załogi startujące w Yarisach WRC zajęły dwa pierwsze miejsca. Evans ze swoim pilotem Scottem Martinem ukończyli sezon na drugiej pozycji. Dla brytyjskiego duetu był to pierwszy sezon za kierownicą rajdówki Toyoty. Piąte miejsce w klasyfikacji generalnej zajęli Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, dla których był to debiutancki sezon w mistrzostwach świata. Takamoto Katsuta, wychowanek TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge Program, przejechał pięć rund mistrzostw świata za kierownicą Yarisa WRC. Japończyk sezon zakończył swoim pierwszym wygranym odcinkiem specjalnym WRC.
W klasyfikacji producentów Toyota zajęła drugie miejsce z zaledwie pięcioma punktami straty do zwycięzców. Kierowcy w Yarisach WRC wygrali cztery z siedmiu rajdów.