GR News
GR News
GR News
Ott Tanak trzeci raz na podium w WRC

 

Ott Tanak trzeci raz na podium w WRC

Sebastien Ogier wygrał Rajd Meksyku, ale to Ott Tӓnak wciąż jest liderem mistrzostw świata. W klasyfikacji producentów Toyota Gazoo Racing zwiększyła przewagę nad rywalami.

Ott Tӓnak po raz pierwszy mierzył się z tym, co to znaczy otwierać trasy w szutrowej imprezie w WRC. W piątek kierowca Toyoty Yaris WRC tracił cenny czas, wytyczając ścieżkę rywalom. Jechał szybko, ale nie na tyle, by liczyć się w walce o zwycięstwo. Po pierwszym dniu był czwarty, do niedzieli awansował na drugą lokatę, co jest sporym wyczynem. Pomogła jazda bez błędów oraz pech rywali. 

“To był dla nas udany weekend. Rajd Meksyku jest bardzo wymagający. To trudne zawody dla samochodu, opon i załogi. Poradziliśmy sobie z nim dobrze i cieszę się, że przejechaliśmy go bez błędów i problemów. To pokazuje jak mocni jesteśmy. Mamy za sobą bardzo udany początek sezonu z trzema miejscami na podium w trzech rajdach i byłoby wspaniale, gdybyśmy kontynuowali naszą passę” - powiedział Estończyk.

Tӓnak jako jedyny stawał do tej pory na podium wszystkich rajdów w sezonie i dlatego jest liderem mistrzostw świata. W klasyfikacji generalnej ma pięć punktów przewagi nad Sebastienem Ogierem, który w Meksyku triumfował po raz piąty w karierze.

Toyota Yaris WRC w czasie Rajdu Meksyku 2019

Toyota powiększa przewagę

Toyota do Meksyku przyjechała z punktem zaliczki nad Hyundaiem w klasyfikacji producentów, a wyjeżdża z ośmiopunktową przewagą nad Citroenem. To zasługa nie tylko zwycięstwa Tӓnaka, ale też piątego miejsca Krisa Meeke'a. 

Niespełna 40-letni Brytyjczyk przez chwilę prowadził w rajdzie, ale pęknięta opona i awaria zepchnęły go na piątą lokatę. Meeke bezpiecznie dowiózł cenne punkty dla ekipy do mety, a na dodatkowo punktowanym Power Stage’u sam zyskał cztery “oczka” i umocnił się na czwartej lokacie w klasyfikacji kierowców. “Na ostatni odcibku musieliśmy wyważyć dowiezienie punktów dla zespołu z walką o bonus. Oszczędzałem opony w dwóch pierwszych niedzielnych próbach, co okazało się dobrą strategią. To był dla mnie trudny rajd, bo przebiłem oponę, gdy byłem liderem. Ale i tak wywozimy stąd aż 14 punktów, co jest bardzo pozytywne” - stwierdził Meeke.

Yaris WRC 2019 w czasie Rajdu Meksyku

Mӓkinen zadowolony

“To był bardzo wymagający rajd dla kierowców, inżynierów i mechaników, ale poprawiliśmy się względem dwóch poprzednich lat. Nie mieliśmy problemów z chłodzeniem, a osiągi aut były dobre. Ott świetnie poradził sobie z otwieraniem tras po raz pierwszy w karierze i wycisnął z tego startu maksimum. Kris i Jari-Matti mieli pecha, ale się nie poddali i dowieźli ważne punkty, pomagając nam w walce w mistrzostwach świata.” - podsumował Tommi Mӓkinen, szef Toyota Gazoo Racing WRT.

Rajdowe Mistrzostwa Świata z Meksyku przenoszą się do Europy, gdzie kierowcy zmierzą się z legendarnym rajdem 10000 zakrętów, czyli Rajdem Korsyki (28-31 marca). Przed rokiem Ott Tӓnak był w tej imprezie drugi.

Rajd Meksyku. Wyniki:

  1. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) 3h37m08.0s
  2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +30.2s
  3. Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC) +49.9s
  4. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m27.0s
  5. Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +6m06.2s
  6. Benito Guerra/Jaime Zapata (Skoda Fabia R5) +15m35.5s
  7. Marco Bulacia Wilkinson/Fabian Cretu (Skoda Fabia R5) +18m51.5s
  8. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +18m55.9s
  9. Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +22m44.1s
  10. Ricardo Trivino/Marc Marti (Skoda Fabia R5) +30m13.8s