28-01-2019
Rajd Monte Carlo 2019. Ott Tänak trzeci w inauguracji sezonu
Trzeci rok z rzędu Toyota Yaris WRC na podium Rajdu Monte Carlo. Ott Tänak w imponującym stylu wywalczył trzecie miejsce, a Jar-Matti Latvala i Kris Meeke dojechali w pierwszej szóstce imprezy.
Wielki powrót Otta Tänaka
Rajd Monte Carlo to jedna z najtrudniejszych prób w sezonie. Kręte alpejskie drogi, kapryśna pogoda i zmieniająca się z kilometra na kilometr przyczepność, że o zwycięstwie decyduje nie czysta prędkość, ale umiejętność unikania ryzyka tam, gdzie to może okazać się bardzo kosztowne i odpowiedni dobór opon. Dotarcie do mety jest sporym wyzwaniem. W tym roku rajd ukończyło 67 z 84 załóg.
Rajd Monte Carlo świetnie zaczął się dla Otta Tänaka, który po czwartkowych wieczornych próbach był liderem. Estończyk w piątek trzymał się w czubie tabeli wyników, ale na siódmym odcinku specjalnym przebił oponę, musiał wymienić koło na trasie, przez co stracił ponad dwie minuty i zsunął się na siódme miejsce w klasyfikacji generalnej. Tänak nie odpuścił do samego końca imprezy, wygrał sześć odcinków specjalnych z rzędu w sobotę i niedzielne przedpołudnie, skorzystał na pechu rywali i wspiął się na trzecią lokatę, którą utrzymał do końca imprezy. Rajd Monte Carlo ukończył na podium trzeci raz z rzędu, podobnie jak Toyota Yaris WRC.
“Po piątkowych stratach czasowych nie miałem na nie zbyt wielkich nadziei. Jestem zaskoczony tym, jak wiele odrobiliśmy na względnie suchym asfalcie. Mieliśmy dobre tempo w niedzielne przedpołudnie, potem już tylko pilnowaliśmy naszej pozycji. Wykonaliśmy świetną pracę w sobotę i niedzielę.” - mówił Tänak.
Jari-Matti Latvala szuka pewności siebie
O trzecie miejsce walczył też Jari-Matti Latvala, ale nie był w stanie utrzymać tempa Tanaka. Ostatecznie ukończył Rajd Monte Carlo na piątym miejscu. “To była zacięta walka przez cały weekend, ale muszę przyznać, że nie byłem w najlepszej formie. Jestem rozczarowany, że nie dowiozłem czwartego miejsca. Zdałem sobie sprawę, że popełniłem błąd podczas testów i wybrałem złe ustawienia na ten rajd. Przez to samochód był zbyt podsterowny, a ja nie miałem wystarczającej odwagi, by jechać jeszcze szybciej.” - tłumaczył Fin.
Kris Meeke z fantastycznym finiszem
Wracający do WRC po ponad półrocznej przerwie i debiutujący w zespole Toyoty Kris Meeke dojechał na szóstym miejscu. Najwięcej czasu stracił na przymusowych wymianach kół, ale imprezę zakończył w fantastycznym stylu, wygrywając dodatkowo punktowany “Power Stage”. “Wygraliśmy tylko jeden odcinek specjalny przez cały rajd, ale dokonaliśmy tego, gdy to liczyło się szczególnie. Inni kierowcy walczyli do ostatnich metrów o pozycje, więc uzyskać od nich lepszy czas i zdobyć dodatkowe pięć punktów jest świetne.” - powiedział Brytyjczyk.
Kierowcy Yarisów WRC byli najszybsi na ośmiu z 16 odcinków Rajdu Monte Carlo. Imprezę wygrał sześciokrotny mistrz świata Sebastien Ogier, który był o 2,2 sekundy szybszy od Thierry’ego Neuvilla. A to zapowiedź kolejnego świetnego sezonu WRC. “To był świetny finisz rajdu i dobry wynik dla naszego zespołu, bo zdobyliśmy wiele punktów w mistrzostwach świata. Byliśmy najszybsi na ośmiu z 16 odcinków specjalnych, co pokazuje jak mocny mamy samochód. Zaimponowała mi jazda Krisa, dla którego był to pierwszy rajd za kierownicą Yarisa WRC. To był sygnał ostrzegawczy, by go nie lekceważyć w tym sezonie.” - ocenił Tommi Mäkinen, szef zespołu.
Drugą rundą rajdowych mistrzostw świata będzie Rajd Szwecji (14-17 lutego). To jedyna impreza rozgrywana na śniegu i lodzie. Kierowcy korzystają tam ze specjalnych opon z tzw. długim kolcem, a trasa wytyczana jest pomiędzy wysokimi śnieżnymi bandami. To w Rajdzie Szwecji w 2017 roku prowadzony przez Latvalę Yaris WRC zwyciężył w swojej pierwszej imprezie. W tym roku po raz pierwszy na starcie staną aż cztery Toyoty Yaris WRC. W dodatkowym samochodzie pojedzie dwukrotny mistrz świata Marcus Grönholm.
Wyniki Rajdu Monte Carlo:
1 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) 3h21m15.9s
2 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +2.2s
3 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +2m15.2s
4 Sebastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +2m28.2s
5 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +2m29.9s
6 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +5m36.2s
7 Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta R5) +13m04.6s
8 Yoann Bonato/Benjamin Boulloud (Citroën C3 R5) +13m56.5s
9 Stephane Sarrazin/Jacques-Julien Renucci (Hyundai i20 R5) +14m06.8s
10 Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Citroën C3 R5) +16m03.4s