GR News
GR News
GR News
TOYOTA GAZOO Racing zdominowała Rajd Szwecji

 

TOYOTA GAZOO Racing zdominowała Rajd Szwecji

Elfyn Evans i Takamoto Katsuta zajęli pierwsze i drugie miejsce, a Toyota triumfowała w klasyfikacji producentów podczas jedynej zimowej rundy WRC. Spektakularne zwycięstwo umocniło zespół TOYOTA GAZOO Racing na prowadzeniu w mistrzostwach świata.

Tegoroczny Rajd Szwecji okazał się niezwykle emocjonującym wydarzeniem dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT). Jedyna czysto zimowa impreza z kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) rozgrywana na śniegu i lodzie była jedną z najbardziej ekscytujących od wielu lat. Rywalizacja w Szwecji trzymała wszystkich w napięciu do samego końca. Elfyn Evans i Takamoto Katsuta przez cały rajd zajmowali czołowe pozycje, zmieniając się co chwilę na prowadzeniu, ale dopiero spektakularny finisz zagwarantował im wygraną.

Zacięta walka o zwycięstwo
Evans, pilotowany przez Scotta Martina, od początku rywalizacji prowadził w zaciętej walce o pierwsze miejsce. Brytyjski duet w Toyocie GR YARIS Rally1 z nr 33 świetnie poradził sobie z otwieraniem i przecieraniem śnieżnej trasy w piątek, obejmując prowadzenie. Po pierwszym dniu zaledwie 10 sekund dzieliło Evansa od piątej załogi w stawce. Po zaciętej walce w sobotę, przed finałowym dniem Evans wyprzedzał Katsutę o zaledwie 3 sekundy.

Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, walczył o swoje pierwsze zwycięstwo w WRC i zaliczył znakomity rajd. Japoński kierowca Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 18 był najszybszy w niedzielny poranek, obejmując prowadzenie z zapasem 4,5 sekundy nad Evansem. Jednak Brytyjczyk zdecydowanie odpowiedział na drugiej pętli, odzyskując prowadzenie.

Ostatecznie, po zaciętej rywalizacji na Power Stage, Evans obronił przewagę i zapewnił sobie zwycięstwo w pięknym stylu, wyprzedzając Katsutę o zaledwie 0,2 s. Przewaga Evansa nad Katsutą na mecie rajdu, wynosząca zaledwie 3,8 sekundy, jest najmniejszą w historii Rajdu Szwecji.

„To był niesamowity weekend! Prowadziliśmy przez większą część rajdu, ale margines przewagi przez cały czas były niewielki i do końca nie miałem komfortu. W niedzielę rano zostałem trochę przyłapany na drzemce przez Takamoto, który zmusił mnie do walki. Na szczęście udało mi się odblokować dobre tempo na kolejnym odcinku. Jestem bardzo zadowolony z końcowego rezultatu i zwycięstwa w Power Stage. To był dla nas bardzo dobry początek sezonu i nie mogliśmy sobie wymarzyć lepszego. Zwykle, po dobrym Rajdzie Monte Carlo, trudno jest uzyskać dobry wynik w Szwecji, ale warunki dały nam szansę i czuję, że je w pełni wykorzystaliśmy” - mówił na mecie rajdu Elfyn Evans.

Zwycięstwo Evansa jest jego 10. triumfem w WRC i drugim w Rajdzie Szwecji. Dokładnie pięć lat temu, także w Rajdzie Szwecji, Evans z Martinem zaliczyli swoją pierwszą wygraną w barwach TGR-WRT.

Zdobywając maksymalną liczbę 35 punktów, Evans zyskał 28-punktową przewagę w klasyfikacji kierowców nad zwycięzcą Rajdu Monte Carlo, kolegą z zespołu Sébastienem Ogierem, który nie startował w Szwecji.

Maksymalne punkty i historyczne sukcesy zespołu
Wygrana w Rajdzie Szwecji była 95. zwycięstwem Toyoty w WRC Toyota. Przesunęło to markę na drugie miejsce wśród producentów na liście wszech czasów wśród zespołów z największą liczbą zwycięstw w WRC.

Dzięki dwóm wygranym i maksymalnej liczbie punktów w pierwszych dwóch rundach sezonu, TGR-WRT pewnie prowadzi w klasyfikacji producentów z 48 punktami przewagi nad drugim zespołem.

Załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 69, Kalle Rovanperä z pilotem Jonne Halttunenem, zajęła piąte miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Szewcji. Zapewniło to fińskiej załodze awans na trzecie miejsce w rocznych wynikach, w stawce kierowców i pilotów. Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, wprowadził czwartą Toyotę GR YARIS Rally1 na siódmą lokatę w klasyfikacji generalnej rajdu.

“Gratulacje dla Elfyna i Scotta za zwycięstwo w rajdzie! Gratulacje również dla Takamoto i Aarona za zajęcie drugiego miejsca! Zarówno Elfyn, jak i Takamoto zaliczyli fantastyczne występy podczas Power Stage. Pierwsza piątka Rajdu Szwecji mieści się w przedziale 25 sekund, a wśród nich są trzy Toyoty GR Yaris Rally1. Czołowa dwójka to Elfyn i Takamoto, między którymi są tylko 3 sekundy różnicy, a za nimi znalazło się trzech poprzednich mistrzów WRC, w tym Kalle. To była niesamowita jazda w wykonaniu obu kierowców. Dziękuję za perfekcyjny finisz jeden-dwa! Dziękuję również wszystkim w zespole za zbudowanie samochodów, które pozwoliły kierowcom na pewną rywalizację do samego końca!” - mówił po rajdzie Akio Toyoda, Prezes TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team

W kategorii WRC2 Oliver Solberg, pilotowany przez Elliotta Edmondsona, rozpoczął walkę o mistrzowski tytuł od zwycięstwa w Rajdzie Szwecji. Kierowcy zespołu Printsport udało się wprowadzić Toyotę GR Yaris Rally2 także do TOP10 klasyfikacji generalnej rajdu, zajmując dziewiątą lokatę. Drugie miejsce w WRC2 zdobył Roope Korhonenem, pilotowany przez Anssi Viinikka, w Toyocie GR Yaris Rally2 z zespołu Rautio Motorsport.

Zawodników i kibiców WRC czeka teraz miesiąc przerwy. Rywalizacja przeniesie się z mroźnej zimowej Szwecji na gorącą sawannę w Kenii. Gospodarzem trzeciej tegorocznej rundy będzie w dniach 20-23 marca legendarny Rajd Safari - jedyna afrykańska runda WRC.

Wyniki Rajdu Szwecji 2025:
1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) 2h33m39.2s
2. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +3.8s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +11.9s
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +16.8s
5. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +32.8s
6. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +2m09.4s
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m27.0s
8. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +4m08.6s
9. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8m23.1s
10. Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +9m05.6s