07-05-2021
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w służbie Toyota Gazoo Racing
Oprogramowanie z dziedziny sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia przygotowane przez firmę Acronis ma pomóc zespołowi Toyota Gazoo Racing urwać kolejne setne części sekundy na torze. Na pierwszy ogień współpracy z firmą informatyczną poszła Toyota GR010 Hybrid, czyli nowy hipersamochód zbudowany z myślą o zwycięstwie w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.
Toyota Gazoo Racing od 2012 roku wystawia swoje hybrydowe prototypy w długodystansowej rywalizacji. Model TS050 Hybrid przeszedł do historii jako najbardziej utytułowany samochód wyścigowy w dziejach firmy - trzy zwycięstwa w Le Mans oraz dwa tytuły mistrza świata to tylko początek długiej listy sukcesów. Nowe przepisy w FIA WEC i powołanie kategorii Le Mans Hypercar wymusiły na producentach tworzenie prototypowych wyścigówek od podstaw i wystawienie ich do rywalizacji od 2021 roku. Regulacje zobowiązują zespoły do cięcia kosztów w wielu obszarach, dlatego podejście do projektowania i budowania auta wymagało odważnych rozwiązań, a także wykorzystania technologii z przyszłości.
To dlatego postanowiono wykorzystać oprogramowanie z dziedziny sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia. Bo liczą się wszystkie detale, a do tego czasu na stworzenie nowego auta też nie było wiele. Do współpracy zaproszono uznaną w branży firmę Acronis, która ma też obycie w świecie sportu. Acronis dostarcza rozwiązania m.in. dla piłkarskich gigantów z Manchesteru City i Ajaxu Amsterdam, jest obecna w futbolu amerykańskim czy baseballu, a i doświadczenia w motorsporcie nie brakuje - to partner zespołu Williams, startującego w Formule 1. Toyota Gazoo Racing postawiła przed firmą informatyczną zadanie przeanalizowania i szybkiego wyciągania wniosków z danych wygenerowanych po testach w tunelu aerodynamicznym lub za pomocą numerowej mechaniki płynów (CFD). W końcu po jednym teście CFD jest aż 240 GB danych, a analizy pracy tunelu aerodynamicznego generują jeszcze większe ilości gigabajtów.
Współpraca rozpoczęła się na początku 2020 roku i obejmowała pracę nad elementami aerodynamicznymi nowej Toyoty GR010 Hybrid. Rene Hilhorst, menedżer działu aerodynamicznego w Toyota Gazoo Racing, stwierdził, że po pierwszych próbach dzięki oprogramowaniu z dziedziny sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia szybko dostrzeżono obszary, które wymagały poprawy. “To udowodniło nam, że sztuczna inteligencja jest narzędziem, które można stosować podczas prac rozwojowych nad autem” - powiedział.
Rozwiązania firmy Acronis zostały zintegrowane z tunelami aerodynamicznymi Toyota Gazoo Racing Europe w Kolonii. Pozwoliło to na jeszcze lepszą synchronizację danych, a także precyzyjne określenie celów, które byłyby zgodne z regulaminem mistrzostw świata w wyścigach długodystansowych i poszukiwanie jak najefektywniejszej drogi do poprawy osiągów auta. Analiza danych dostarczanych przez sztuczną inteligencję szybciej pomaga znaleźć obszary, w których przepływ powietrza ma pozytywny lub negatywny wpływ na zachowanie auta.
Jaki jest kolejny efekt zastosowania tych technologii? Skrócił się czas, jaki inżynierowie musieli poświęcić na analizę danych. “Zawsze, gdy zdejmujemy część obowiązków z naszych inżynierów, dajemy sobie szansę na poprawę w innych elementach. A to zwiększa wydajność naszej pracy. Jestem przekonany, że to sprawia, że będziemy jeszcze bardziej konkurencyjni na torze i poza nim” - mówił Hilhorst.
To szczególnie istotne w pracach nad kompletnie nowym autem. Tym bardziej, że pandemiczny świat sprawił, że testowanie na różnych obiektach nie było tak łatwe jak w przeszłości. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii podczas projektowania i produkcji Toyota GR010 Hybrid mogła zostać pierwszym zbudowanym od podstaw hipersamochodem gotowym do rywalizacji już od pierwszej rundy FIA WEC w sezonie 2021.