GR News
GR News
GR News
Spokojny początek TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Dakar 2023

 

Spokojny początek TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Dakar 2023

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel byli najszybszą załogą TOYOTA GAZOO Racing podczas prologu otwierającego 45. edycję legendarnego Rajdu Dakar.

Trasa prologu liczyła 13 kilometrów tuż obok pierwszego biwaku w Sea Camp i swoją charakterystyką bardziej przypominała rajdy szutrowe niż rajdy cross-country.



Obrońcy zwycięskiego tytułu zarówno w Rajdzie Dakar, jak i Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych oraz liderzy zespołu TOYOTA GAZOO Racing - Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel uzyskali czwarty wynik, jadąc Toyotą GR DKR Hilux i zabrakło im zaledwie 12 sekund do podium prologu.

Trzeci kierowca ubiegłorocznego Rajdu Dakar, Saudyjczyk Yazeed Al-Rajhi, pilotowany przez Dirka von Zitzewitza, korzystający z Toyoty Hilux T1+ zespołu Overdrive Racing zajął 7. miejsce, a Henk Lategan i Brett Cummings - koledzy Al-Attiyah i Baumela z fabrycznego zespołu TOYOTA GAZOO Racing

Najlepsza dziesiątka prologu wybierała pozycje startowe do niedzielnego etapu rajdu, liczącego 370 kilometrów odcinków specjalnych i 234 kilometrów odcinków drogowych.



Lateganowi z Cummingsem przypadł start z pierwszej pozycji i otwieranie trasy wśród aut. Al-Rajhi o Von Zitzewitz wybrali czwartą pozycję, a Al-Attiyah i Baumel mądrze wybrali siódmą pozycję startową. Al-Attiyah nauczony doświadczeniem wiedział, że pierwszy etap może rozstrzygnąć wyniki rajdu. Otwieranie trasy na początku jest z reguły połączone z trudną nawigacją, co skutkuje wolniejszą jazdą, stratami czasowymi, a czasami także karami. Taki błąd Al-Attiyah i Baumel popełnili w 2020 roku, kiedy wygrali prolog i otwierali trasę pierwszego długiego etapu rajdu, co skutkowało wolniejszą jazdą wymuszoną przez trudną nawigację i brak śladów rywali. Ta strata okazała sie na tyle duża, że pomimo wygrania większości etapów w rajdzie i jej sukcesywnemu niwelowaniu, ostatecznie nie udało się im wygrać. W tym roku liderzy zespołu TOYOTA GAZOO Racing rozpoczęli rajd spokojnie i możemy się spodziewać, że z etapu na etap ich tempo będzie rosnąć do wypracowania solidnej przewagi, tak jak w 2021 roku, kiedy pewnie dowieźli zwycięstwo do mety rajdu.



Reprezentanci drugiego fabrycznego zespołu Totoyty w Rajdzie Dakar - Team Land Cruiser Toyota Auto Body, Akira Miura i Laurent Lichtleuchter oraz Ronald Basso i Jean Michel Polato, pewnie wygarli grupę aut produkcyjnych T2 i zaliczyli udany debiut nowej rajdowej Toyoty Land Cruiser GR Sport.

W niedzielę zawodników czeka pierwsze poważne wyzwanie. Długi odcinek specjalny będzie miał bardzo zróżnicowaną nawierzchnię. Początkowo piaszczystą, przechodząca w szuter oraz kamienie trasę zakończy odcinek wydm, po których czeka zawodników jeszcze prawie 200 kilometrów powrotu na biwak.

TOP 10 prologu Rajdu Dakar 2023:
1. Mattias Ekstrom Emil Bergkvist Audi RS Q e-tron E2 8.00,0
2. Sebastien Loeb Fabian Lurquin BRX Hunter T1+ +1
3. Stephane Peterhansel Edouard Boulanger Audi RS Q e-tron E2 +11 s
4. Nasser Al-Attiyah Mathieu Baumel Toyota GR DKR Hilux +12 s
5. Guerlain Chicherit Alexandre Winocq Hunter +13 s
6. Carlos Sainz Lucas Cruz Audi RS Q e-tron E2 +14 s
7. Yazeed Al-Rajhi Dirk von Zitzewtz Toyota Hilux Overdrive +16 s
8. Jakub Przygoński Arman Monleon Mini John Cooper Works Plus +16 s
9. Orlando Terranova Alex Haro Bravo BRX Hunter T1+ +20 s
10. Henk Lategan Brett Cummings Toyota GR DKR Hilux +21 s